Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"

Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"

Using Portfolio as a Virtual Alternative Assessment Tool in the Subject Didactics of English Language Teaching
Using Portfolio as a Virtual Alternative Assessment Tool in the Subject Didactics of English Language Teaching

Today’s world context affected by COVID-19 is demanding new forms of learning environments and our society is not an exception. This paper aims to describe the implementation of portfolio as a valuable alternative assessment tool for 5th year students in the English Language Major at UCLV. A qualitative methodology with a descriptive and exploratory approach was used in this research for the analysis of students' portfolios. The study  was carried out in the subject Didactics of English Language Teaching where the portfolio was used as the final evaluation. It consisted of a four-lesson plan system to develop the language skills: (speaking, listening, reading and writing). Stages of the lessons, aims, student’s proficiency level, teaching aids, time, content, techniques and procedures, were the units of analysis in each lesson.The portfolios were uploaded in Moodle Platform using PDF and WORD formats with a personalized style. The activity was successfully completed; however, some inconsistencies were detected in the aims, the techniques, and the task types. In general, the experience was positively evaluate and the results impacted on the students' professional training. Likewise, teachers also received a whashback upon their own  teaching practices and feedback on students' learning. All in all, this is a valuable experience that can be a reference for other educational contexts.

El contexto mundial actual afectado por COVID-19 exige nuevas formas de entornos de aprendizaje y nuestra sociedad no es una excepción. Este artículo tiene como objetivo describir la implementación del portafolio como una valiosa herramienta de evaluación alternativa para los estudiantes de quinto año de la especialidad de lengua inglesa en la UCLV. En esta investigación se utilizó una metodología cualitativa con enfoque descriptivo y exploratorio para el análisis de los portafolios. El estudio se llevó a cabo en la asignatura Didáctica de la Enseñanza del Idioma Inglés donde se utilizó el portafolio como evaluación final. Consistía en un sistema de plan de clases teniendo en cuenta las habilidades lingüísticas:(hablar, escuchar, leer y escribir). Las unidades de análisis en cada lección fueron: los tipos de clases,  objetivos, nivel de competencia del alumno, técnicas y procedimientos. Se utilizó la Plataforma Moodle y los formatos PDF y WORD con un estilo personalizado. La actividad se completó con éxito; sin embargo, se detectaron algunas inconsistencias en los objetivos, las técnicas y los tipos de tareas. En general, la experiencia se evaluó positivamente y los resultados impactaron en la formación profesional de los estudiantes. Asimismo, los profesores recibieron una retroalimentación  sobre sus prácticas de enseñanza a través de los  comentarios de los estudiantes. Se considera esta es es una experiencia valiosa que puede ser referente en otros contextos educativos en la educación superior.

About The Speaker

Alicia Moya

Prof. Alicia Moya

Flag of Cuba
Practical Info
English (US)
November 24, 2021 1:30 PM
1 hour 30 minutes
L2
Authors
Prof. Alicia Moya
Dra. Juana Idania Pérez Morales
Keywords
alternative assessment
aprendizaje virtual
didactics
didáctica
enseñanza de idiomas; portafolio
evaluación alternativa
language teaching
portfolio
virtual learning