International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021
Introduction: Scholar violence is a phenomenon with consequences to the children’s development. It is a complex and multi-determined phenomenon where the daunting exercise of power unbalance, its intentionality and incidence over time becomes its esence. One of the aspects that complicates the assessment of scholar violence is the cultural influence including the beliefs. These can make invisible, enforce, maintain or modify any kind of behaviour, including the violent behaviours.
Objective: To propose a plan of actions to modify the beliefs about the violent behavior, in order to diminish its manifestations in peer-to-peer relationships.
Method: This program was applied to a fourth grade group of the “28 de Enero” school, in Villa Clara province. This is a qualitative research with a research-action design.
Results and discussion: Identification of beliefs that make natural the physical, verbal, and other kinds of violence. These are related with stereotypes about aggressors. Likewise, throughout the program implementation were achieved evident transformations in these beliefs.
Conclusions: The plan of action influenced the transformation of the beliefs about scholar violence, and should be developed with a larger sample.
Introducción: La violencia escolar es un fenómeno que afecta el desarrollo pleno de los niños. Constituye un fenómeno complejo y plurideterminado donde el desbalance de poder que se ejerce de forma intimidatoria, intencional y repetida en el tiempo constituyen su esencia. Uno de los aspectos que complejizan su estudio es la influencia cultural incluyendo las creencias. Estas pueden invisibilizar, reforzar, mantener o modificar cualquier tipo de conducta, incluyendo las violentas.
Objetivo: Proponer un plan de acciones dirigido a modificar las creencias sobre la conducta violenta para la disminución de sus manifestaciones en las relaciones interpersonales entre pares.
Métodos: El plan de acción se aplicó en un grupo de cuarto grado, año académico 2019-2020, de la escuela “28 de Enero”, de la provincia Villa Clara, Cuba. Se enmarca en un enfoque cualitativo con diseño de investigación-acción.
Resultados y discusión: Se identificaron creencias que naturalizan la violencia de género, física, verbal y otras; relacionadas con estereotipos sobre los agresores. También se evidenciaron cambios en estas creencias con el progreso de la implementación del plan de acción propuesto.
Conclusiones: La ejecución del plan de acción influyó en la transformación de las creencias sobre la violencia escolar por los que se debe implementar con mayor muestra.
About The Speaker
Magalys Reyes