Simposio Internacional Hábitat y Desarrollo Comunitario Sostenible "HAB-COM 2021"

Simposio Internacional Hábitat y Desarrollo Comunitario Sostenible

HAB-COM 2021

Community-based non-school environmental education in coastal settlements at risk of disappearing: Punta Brava, Caibarién

Climate change is the most acute environmental problem of this century. In view of this situation, it is imperative to raise the environmental culture of the new generations, not only from the educational strategies of school institutions, but also in the conception of actions and projects aimed at promoting the active and conscious participation of the population through community environmental education. The objective of this article is to propose guidelines for non-school Community Environmental Education in the coastal settlement of Punta Brava, Caibarién, which is at risk of disappearing. The study of the treated bibliography was carried out by means of analytical and synthetic methods. It was established as criteria for the analysis and integration of the information the treatment of environmental education in coastal areas of the Cuban territory, from 2015 to 2020, and the contributions of the Community Self-Development Methodology, proposed from the Center of Community Studies of the Central University "Marta Abreu" of Las Villas, to the non-schooled Community Environmental Education. The information was integrated in the form of methodological guidelines to deploy environmental education projects from non-school based methods and a characterization of the context of Punta Brava, Caibarién, was carried out as a first stage of the methodological proposal.

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El cambio climático es el problema ambiental más agudo del presente siglo. Ante esta situación, resulta imperioso elevar la cultura ambiental de las nuevas generaciones, no solo desde las estrategias educativas de las instituciones escolares, sino en la concepción de acciones y proyectos dirigidos a potenciar la participación activa y consciente de la población por medio de la educación ambiental comunitaria. Este artículo tiene como objetivo proponer directrices para la Educación Ambiental Comunitaria no escolarizada en el asentamiento costero con riesgo a desaparecer Punta Brava, Caibarién. El estudio de la bibliografía tratada se realizó mediante los métodos analítico y sintético. Se establecieron como criterios para el análisis e integración de la información el tratamiento de la educación ambiental en zonas costeras del territorio cubano, de 2015 a 2020, y los aportes de la Metodología del Autodesarrollo Comunitario, propuesta desde el Centro de Estudios Comunitarios de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, a la Educación Ambiental Comunitaria no escolarizada. Se integró la información a modo de directrices metodológicas para desplegar proyectos de educación ambiental desde vías no escolarizadas y se realizó una caracterización del contexto de Punta Brava, Caibarién, como primera etapa de la propuesta metodológica.

About The Speaker

Lérida Rodríguez Hernández

Lic. Lérida Rodríguez Hernández

Departamento de Ordenamiento Ambiental del Centro de Estudios y Servicios Ambientales Villa Clara Flag of Cuba
Practical Info
Spanish / Español
November 24, 2021 9:0 AM
3 minutes
L1
Authors
Lic. Lérida Rodríguez Hernández
M.Sc. Diana Rosa Rodríguez González
Dra.C. Georgina del Pilar Castro Acevedo
Keywords
asentamintos costeros
cambio climático
climate change
coastal settlements
community environmental education
educación ambiental comunitaria
Documents


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