Simposio Internacional Hábitat y Desarrollo Comunitario Sostenible "HAB-COM 2021"

Simposio Internacional Hábitat y Desarrollo Comunitario Sostenible

HAB-COM 2021

Interprofessional education in architecture, a necessary tool in the face of health threats.

• Problematic: although the study plan for the formation of the Architect in Cuba recognizes teamwork as a characteristic of the graduate; it suffers from a scope that includes the treatment of aspects for training based on interprofessional education (IPE), which can have repercussions on men's health. Hence the need to investigate this problem and define deficiencies with a view to a future strategy based on an interprofessional training model.

• Objective (s): determine the deficiencies of the Architect's training process by not considering the EIP.

• Methodology: a prospective, observational and analytical study is developed that starts from the critical analysis of sources, uses the historical-logical method to determine the evolution and development of the Architectural training process and his interprofessional training. Interviews, surveys and observation were carried out to specify the way of acting within the experimentation for the concretion or not in actions that express the interprofessional relationship.

• Results and discussion: it was found that during the training process there is little or little link between architecture students and other professions, particularly medical sciences. Similarly, in the design of tasks in the context of action, the concretion of actions that express an interprofessional relationship is insufficient and the need for it is not revealed to the students.

• Conclusions: the research reveals the need for IPE in Architect training with a view to eliminating deficiencies in the training process and for each profession to contribute its competence for human health.


• Problemática: aunque el plan de estudios para la formación del Arquitecto en Cuba, reconoce como característica del graduado el trabajo en equipo; adolece de un alcance que incluya el tratamiento de aspectos para una formación basada en la educación interprofesional (EIP), lo cual puede repercutir en la salud del hombre. De allí la necesidad de indagar en esta problemática y definir deficiencias con vistas a una futura estrategia sustentada en un modelo de formación interprofesional.

• Objetivo(s): determinar las deficiencias del proceso formativo del Arquitecto al no considerar la EIP.

• Metodología: se desarrolla un estudio prospectivo, observacional y analítico que parte del análisis crítico de fuentes, utiliza el método histórico-lógico para determinar la evolución y desarrollo del proceso formativo del Arquitecto y su formación interprofesional. Se realizaron entrevistas, encuestas y la observación para precisar el modo de actuar dentro de la experimentación para la concreción o no en acciones que expresen la relación interprofesional.

• Resultados y discusión: se pudo constatar que durante el proceso formativo existe poca o escasa vinculación de los estudiantes de Arquitectura con otras profesiones, en particular con las ciencias médicas. De igual forma en el diseño de tareas en el contexto de actuación es insuficiente la concreción de acciones que expresen una relación interprofesional y no se revela ante los estudiantes la necesidad de la misma.

• Conclusiones: la investigación revela la necesidad de la EIP en la formación del Arquitecto con vistas a eliminar las deficiencias del proceso formativo y para que cada profesión aporte su competencia para la salud humana.


About The Speaker

Mabel Teresa Chaos Yeras

Arq. Mabel Teresa Chaos Yeras

UCIAL Flag of Cuba
Practical Info
Spanish / Español
November 25, 2021 1:0 PM
10 minutes
L1
Authors
Arq. Mabel Teresa Chaos Yeras
M. Sc. Raúl Alberto Morales Rivero
Roberto Portuondo Padrón
Keywords
educación interprofesional; proceso formativo
formative process
mode of action
modo de actuación.
teamwork; interprofessional education
trabajo en equipo


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