Simposio Internacional Hábitat y Desarrollo Comunitario Sostenible
HAB-COM 2021
The obtained results from the measurements of noise and polluting gases produced by automotive transport on Aguilera Street, from La Alameda to Santo Tomas in the Historic Center of the city of Santiago de Cuba
The measurements method is applied to obtain the noise, using the integrating sound level meter as the main instrument. Once the results were evaluated, the values obtained were compared with is established by Cuban Standard 26/2012, Noise in habitable areas, sanitary and hygienic requirements. It was obtained that, in all cases, the measured values exceed those established as a limit by the aforementioned standard.
Carbon monoxide (CO), nitrogen monoxide (NO), nitrogen dioxide (NO) and hydrogen (H) were measured using Testo equipment to capture polluting gases due to emissions from automotive transport.
Additionally, the environmental temperature and relative humidity of the air were measured and a vehicle count was carried out, classifying the vehicle by type of fuel used. Measurements and counts were carried out from 8:00 am to 9.30 am, a period in which the largest number of vehicles circulating in the study section are recorder.
Finally, a number of corrective measures of an organizational nature are proposed that will make it possible to reduce noise levels on the road studied, in order to try to increase the quality of life on it.
Se exponen los resultados obtenidos a partir de las mediciones de ruido y gases contaminantes producidos por el transporte automotor en la calle Aguilera, desde La Alameda hasta Santo Tomás en el Centro Histórico de la ciudad de Santiago de Cuba.
Se aplica el método de las mediciones para obtener el ruido, utilizando como instrumento principal el sonómetro integrador. Evaluados los resultados se compararon los valores obtenidos con lo establecido por la Norma Cubana 26/2012, Ruidos en zonas habitables, requisitos higiénico sanitarios. Se obtuvo que, en todos los casos, los valores medidos superan los establecidos como límite por la norma antes referida
Se realizaron a su vez las mediciones de monóxido de carbono (CO), monóxido de nitrógeno (NO), dióxido de nitrógeno (NO2) e hidrógeno (H) utilizando un equipo Testo para la captura de gases contaminantes debido a emisiones del transporte automotor.
Adicionalmente se midieron la temperatura ambiental, la humedad relativa del aire y se realizó un conteo vehicular, clasificando los vehículos por tipo de combustible utilizado. Las mediciones y conteos se realizaron en el horario de 8:00 am a 9.30 am, periodo en que se registran la mayor cantidad de vehículos circulando en el tramo de estudio.
Finalmente se propone un número de medidas correctoras de carácter organizativas que permitirán disminuir los niveles de ruido en la vía estudiada, para intentar con ellas aumentar la calidad de vida en la misma.
About The Speaker
MsC. Alejandro Francisco Fajardo Segarra