Simposio “Transferencia de Conocimiento en Tecnologías de la Información”

Simposio “Transferencia de Conocimiento en Tecnologías de la Información”

Scientometric approach to research about education in the context of the COVID-19 pandemic

Abstract

The rapid spread of the COVID-19 pandemic affected all aspects of life. This reality led to the suspension of face-to-face educational activities and the total opening of the online teaching-learning process with alternative approaches and innovative research that needs to be examined in search of effective solutions. Faced with this problem, the present study aims to carry out a scientometric analysis of research about education in times of COVID-19 in 2020, which contributes to the intellectual representation of this scientific domain. The research is descriptive and uses a mixed methodology. The Web of Science Core Collection was used as the primary source of information. Scientometric indicators such as: co-authorship, co-occurrence analysis, citation, co-citation and bibliographic coupling were analyzed. The data was processed with the EndNote X9 reference manager and VosViewer. Of the total of 478 publications, the main journals are related to education in the medicine area and have high impact factors. The key research topics are related to the coronavirus description and the online teaching-learning process in the pandemic context. The high scientific production with a tendency to rapid growth, the preponderance of publications in high-impact journals, the tendency to increase the citations of articles and international collaboration, show the importance of research in education in the pandemic context, which is undoubtedly an indication of a promising future for this research field.

Resumen

La rápida propagación de la pandemia de COVID-19 afectó todos los aspectos de la vida. Esta realidad provocó la suspensión de las actividades educativas presenciales y la apertura total del proceso de enseñanza-aprendizaje en línea con enfoques alternativos e investigaciones novedosas que es necesario examinar en búsqueda de soluciones efectivas. Ante esta problemática, el presente estudio tiene como objetivo realizar un análisis cienciométrico de la investigación sobre educación en tiempos de COVID-19 en 2020, que contribuya a la representación intelectual de este dominio científico. La investigación es de tipo descriptiva y emplea una metodología mixta. Se empleó como fuente primaria de información la colección principal de Web of Science. Se analizaron indicadores cienciométricos como: co-autoría, análisis de co-ocurrencia, citación, co-citación y acoplamiento bibliográfico. Los datos fueron procesados con el gestor de referencias EndNote X9 y VosViewer. Del total de 478 publicaciones, las principales revistas están relacionadas con la educación en el área de la medicina y poseen elevados factores de impacto. Los temas de investigación claves están relacionados con la descripción del coronavirus y el proceso de enseñanza-aprendizaje en línea en el contexto de la pandemia. La producción científica elevada con tendencia a un rápido crecimiento, la preponderancia de publicaciones en revistas de alto impacto, la tendencia al aumento de citas de los artículos y la colaboración internacional, evidencian la trascendencia de la investigación en educación en el contexto de la pandemia, lo que es, sin dudas, un indicativo de un futuro prometedor para este campo de investigación.

About The Speaker

Roelvis Ortiz Núñez

MsC. Roelvis Ortiz Núñez

IDICT Flag of Cuba
Practical Info
Presentation
Spanish / Español
November 25, 2021 2:0 PM
10 minutes
L8
Authors
MsC. Roelvis Ortiz Núñez
Stephany Novo Castro
Keywords
cienciometría; educación; covid-19; pandemia; tendencias educativas.
scientometrics; education; covid-19; pandemic; educational trends.


RED TIC
CITMATEL
DATYS