Executive Secretary

V International Scientific-Methodological Workshop: "Doctoral Training in Educational Sciences. Challenges and Perspectives" "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

V International Scientific-Methodological Workshop: "Doctoral Training in Educational Sciences. Challenges and Perspectives"

Dialectical-materialist methodology and research approaches: coherences, limits and articulations in contemporary scientific practice
Set Favorite

In the field of educational sciences, particularly in the Latin American and global context, conceptual ambiguities persist among students and tutors regarding qualitative, quantitative, and mixed approaches. These confusions affect the epistemological coherence of numerous doctoral theses, highlighting the need for a clearer articulation between the philosophical paradigm, the methodological approach, and the research design. The purpose of this study is to clarify the relationships, differences, and possibilities for integration among different research approaches using a dialectical-materialist methodology, providing theoretical and practical tools that strengthen scientific thinking in doctoral training. A theoretical-critical approach based on dialectical-materialist epistemology is adopted. This framework views reality as a dynamic, contradictory, and historically conditioned process and allows for the analysis of the foundations, tensions, and potential of qualitative, quantitative, and mixed approaches from a dialectical perspective. Common shortcomings are identified, such as the inconsistent use of multiple approaches or the instrumental application of techniques disconnected from the object of study. The analysis reveals the need to foster a more coherent, contextualized, and committed research practice for social change. The study promotes an epistemologically rigorous integration of research approaches, grounded in the ethical and social commitment of contemporary educational research and oriented toward the development of relevant and transformative knowledge.

En el ámbito de las Ciencias de la Educación, particularmente en el contexto latinoamericano y global, persisten ambigüedades conceptuales entre estudiantes y tutores en torno a los enfoques cualitativo, cuantitativo y mixto. Estas confusiones afectan la coherencia epistemológica de numerosas tesis doctorales, evidenciando la necesidad de una articulación más clara entre el paradigma filosófico, el enfoque metodológico y el diseño investigativo. El estudio tiene como propósito esclarecer las relaciones, diferencias y posibilidades de integración entre los distintos enfoques investigativos desde la metodología dialéctico-materialista, brindando herramientas teóricas y prácticas que fortalezcan el pensamiento científico en la formación doctoral. Se adopta un enfoque teórico-crítico sustentado en la epistemología dialéctico-materialista. Este marco considera la realidad como un proceso dinámico, contradictorio e históricamente condicionado, y permite analizar los fundamentos, tensiones y potencialidades de los enfoques cualitativo, cuantitativo y mixto desde una lógica dialéctica. Se identifican deficiencias comunes como el uso incoherente de múltiples enfoques o la aplicación instrumental de técnicas desvinculadas del objeto de estudio. El análisis revela la necesidad de fomentar una práctica investigativa más coherente, contextualizada y comprometida con el cambio social. El estudio promueve una integración epistemológicamente rigurosa de enfoques investigativos, fundamentada en el compromiso ético y social de la investigación educativa contemporánea, y orientada al desarrollo de un conocimiento pertinente y transformador.

About The Speaker

Imirsy Valdivia Martínez

Dr. Imirsy Valdivia Martínez

UCLV Flag of Cuba

Centro de Estudio de Educación

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 21, 2025 9:30 AM
10 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
Dr. Imirsy Valdivia Martínez
Keywords
approach; paradigm; materialist dialectics.
enfoque; paradigma; dialéctica materialista.
Documents