Executive Secretary
IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"
EDUCACIÓN 2025
V International Scientific-Methodological Workshop: "Doctoral Training in Educational Sciences. Challenges and Perspectives"
Abstract:
Digital Technologies as Mediators in the Social Appropriation of Water Knowledge among Secondary School Students: A Longitudinal Study
Problem Statement:
In Florencia-Caquetá (Colombia), the Sardina Creek flows silently among streets, houses, schools, and communities that have normalized its degradation, having turned it into a waste channel due to a visibly deteriorated water culture. Although this problem involves the entire community, this study focuses on secondary school students who live and study near this water source. These students grow up surrounded by discourses on the value of water, yet remain disconnected from the environmental crisis in their immediate surroundings. This disconnection is not merely a conceptual void, but reflects fragmented educational models detached from the territory and daily life. In response, the study proposes a critical, contextualized, and technologically meaningful environmental education, allowing youth to rebuild their relationship with water both from the classroom and their real-life context.
Objective:
To evaluate the pedagogical potential of digital technologies in the appropriation of water knowledge and the strengthening of environmental culture among secondary school students at the Divino Niño Educational Institution, located in the Sardina Creek basin, Florencia, Caquetá.
Methodology:
This research is designed as a longitudinal mixed-methods study, based on educational action research with a quasi-experimental design. A pedagogical strategy mediated by digital technologies will be implemented with secondary school students at the Divino Niño Educational Institution in the urban basin of Sardina Creek. Through three phases—diagnosis, intervention, and follow-up—the study will assess the effects on the appropriation of water knowledge, environmental culture, and sustainable practices, combining qualitative and quantitative techniques in dialogue with the territorial context.
Results and Discussion:
The study aims to contribute to water knowledge, sustainable practices, and the meaningful use of digital technologies. Students may re-signify Sardina Creek as a living urban ecosystem and develop greater environmental awareness. These changes would demonstrate the pedagogical potential of ICT in vulnerable urban contexts, although challenges such as technological gaps, limited teacher training, and the absence of strong curricular policies will persist.
Conclusion:
A critical and contextualized environmental education can transform students' relationship with water, the territory, and their surroundings. This proposal seeks to strengthen water awareness within the school setting, promoting commitment to the care of Sardina Creek and its recognition as a rights-bearing subject.
Keywords: Water Culture; Secondary Education; Teenagers; Perception; Conservation; Digital Technologies.
Problemática: En Florencia-Caquetá (Colombia), la Quebrada La Sardina fluye silenciosa entre calles, viviendas, centros educativos y comunidades que han normalizado su degradación, convertida en un canal de desechos por efecto de una cultura hídrica visiblemente deteriorada. Aunque este problema involucra a toda la comunidad, esta investigación se centrará en los estudiantes de secundaria, quienes viven y estudian cerca de esta fuente hídrica, creciendo rodeados de discursos sobre el valor del agua, pero desconectados de la crisis ambiental de su entorno inmediato. Esta desconexión no es solo un vacío conceptual, sino el reflejo de modelos educativos fragmentados, desvinculados del territorio y de la vida cotidiana. Frente a ello, se plantea una educación ambiental crítica, situada y tecnológicamente significativa, que permita a los jóvenes reconstruir su relación con el agua desde el aula y desde su contexto real.
Objetivo: Evaluar el potencial pedagógico de las tecnologías digitales en la apropiación del conocimiento hídrico y el fortalecimiento de la cultura ambiental en estudiantes de secundaria de la Institución Educativa Divino Niño en la cuenca de la Quebrada La Sardina, Florencia, Caquetá.
Metodología
Esta investigación se plantea como un estudio longitudinal de enfoque mixto, basado en investigación-acción educativa con diseño cuasiexperimental. Se implementará una estrategia pedagógica mediada por tecnologías digitales con estudiantes de secundaria de la Institución Educativa Divino Niño en la cuenca urbana de la Quebrada La Sardina. A través de tres fases —diagnóstico, intervención y seguimiento— se evaluarán los efectos sobre la apropiación del conocimiento hídrico, la cultura ambiental y las prácticas sostenibles, combinando técnicas cualitativas y cuantitativas en diálogo con el contexto territorial.
Resultados y discusión
Se busca contribuir en el conocimiento hídrico, prácticas sostenibles y uso significativo de tecnologías digitales. Los estudiantes podrían resignificar la Quebrada La Sardina como ecosistema urbano vivo y desarrollar mayor conciencia ambiental. Estos cambios evidenciarían el potencial pedagógico de las TIC en contextos urbanos vulnerables, aunque persistirán desafíos como brechas tecnológicas, escasa formación docente y ausencia de políticas curriculares sólidas.
Conclusión
Una educación ambiental crítica y situada puede transformar la relación de los estudiantes con el agua, el territorio y su entorno. Esta propuesta busca fortalecer la conciencia hídrica desde la escuela, promoviendo el compromiso con el cuidado de la Quebrada La Sardina y su reconocimiento como sujeto de derecho.
Palabras clave: Cultura Hídrica; Educación Secundaria; Adolescentes; Percepción; Conservación; Tecnologías Digitales.
Keywords: Water Culture; Secondary Education; Teenagers; Perception; Conservation; Digital Technologies.
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Mirya

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