Executive Secretary
IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"
EDUCACIÓN 2025
V International Scientific-Methodological Workshop: "Doctoral Training in Educational Sciences. Challenges and Perspectives"
• Problem: There are social needs related to teacher professionalization at different educational levels, strategic sectors, and localities; based on: the demands placed on teacher training and updating in relation to: contemporary advances and trends in concepts regarding educational processes, in response to the priorities established by the country in its strategic projection.
• Objective: Respond to the diagnosis of the continuing education needs of education professionals, which is realized through their training plan, to solve complex problems in the area of education, working collaboratively in scientific groups associated with research projects and applying new technologies.
• Methodology: The dialectical-materialist method is adopted, encompassing theoretical and empirical aspects, as well as qualitative and quantitative aspects; this allows for the management of the training process for educational researchers within a doctoral program to be revealed.
• Results and discussion: The doctoral training strategy for the program, characterized by flexibility and adaptability to the demands of doctoral training policy in the country, constitutes a permanent working document of the Doctoral Committee, ensuring strict compliance with the required quality standards of the current doctoral training program.
• Conclusions: Effective doctoral training strategy, constituting a permanent working instrument of the Doctoral Committee, articulated to the broad demand and strategic projection in the training of doctors in Educational Sciences until 2030.
• Problemática: Existen necesidades sociales relacionadas con la profesionalización docente en los diferentes niveles educativos, sectores estratégicos y la localidad; a partir de: las exigencias en su preparación y actualización en cuanto a: los avances y tendencias contemporáneas de las concepciones sobre los procesos educativos, en respuesta a las prioridades establecidas por el país en su proyección estratégica.
• Objetivo: Responder al diagnóstico de las necesidades de formación continua de los profesionales de la educación, lo que se concreta a través de su plan de formación, para resolver problemas complejos en el área de la educación, trabajando de forma colaborativa en grupos científicos asociados a proyectos de investigación y aplicando las nuevas tecnologías.
• Metodología: Se asume el método dialéctico-materialista en su unidad de lo teórico y lo empírico, así como lo cualitativo y cuantitativo; que permite revelar la gestión del proceso de formación de investigadores educativos desde un programa doctoral
• Resultados y discusión: la estrategia de formación doctoral para el programa, caracterizada por la flexibilidad y adaptabilidad a las exigencias de la política para la formación doctoral en el país y que constituye un documento de trabajo permanente del Comité de Doctorado, para velar por el estricto cumplimiento con la calidad requerida de lo normado en el programa de formación doctoral vigente.
• Conclusiones: Efectiva estrategia de formación doctoral, al constituir un instrumento de trabajo permanente del Comité de Doctorado, articulada a la amplia demanda y proyección estratégica en la formación de doctores en Ciencias de la Educación hasta el 2030.
About The Speaker
Dr. Aida Maria Torres Alfonso

Metodóloga de la Dirección de Educación de Posgrado. Profesor Titular del Centro de Estudios de Educación, UCLV. Coordinadora del Doctorado en Ciencias de la Educación. Profesor Consultante
Discussion