Executive Secretary
IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"
EDUCACIÓN 2025
V International Scientific-Methodological Workshop: "Doctoral Training in Educational Sciences. Challenges and Perspectives"
The global environmental crisis demands a solid and contextualized teacher training that strengthens knowledge, skills, and pedagogical domains around environmental education. Within this framework, the present doctoral thesis proposes an environmental teacher training program mediated by virtual learning environments, articulated to a research hub, with the purpose of enhancing the environmental competencies of the teaching staff at the Divino Niño Educational Institution in the city of Florencia (Caquetá). This proposal responds to the urgent need to provide teachers with theoretical, methodological, and technological tools that allow them to integrate environmental education into the school curriculum in a critical, relevant, and contextualized way.
The methodology adopted is of a mixed approach, with a qualitative component of a hermeneutic nature and an action-research approach that allows simultaneous understanding and intervention in training processes. Among the instruments used are surveys, document management, and literature review. The research hub is conceived as a digital pedagogical ecosystem in which teachers will not only be able to train themselves, but also to design, share, and strengthen their research proposals, access an audiovisual documentation center, and build School Environmental Projects (PAE) articulated to the curriculum, with territorial relevance and community projection. Additionally, it is projected as a space for the management of resources that support teaching initiatives. This thesis aspires to contribute to the strengthening of the school environmental culture through continuous, critical training mediated by ICT. For this, it is necessary to establish the elements that constitute the governance of the research hub.
La crisis ambiental global exige una formación docente sólida y contextualizada que fortalezca los conocimientos, habilidades y dominios pedagógicos en torno a la educación ambiental. En este marco, la presente tesis doctoral propone un programa de formación docente ambiental mediado por entornos virtuales de aprendizaje, articulado a un nodo de investigación, con el propósito de potenciar las competencias ambientales del profesorado de la institución educativa Divino Niño de la ciudad de Florencia (Caquetá). Esta propuesta responde a la necesidad urgente de dotar a los docentes de herramientas teóricas, metodológicas y tecnológicas que les permitan integrar la educación ambiental al currículo escolar de forma crítica, pertinente y contextualizada.
La metodología adoptada es de enfoque mixto, con un componente cualitativo de carácter hermenéutico y un enfoque de investigación-acción que permite comprender e intervenir simultáneamente en los procesos formativos. Entre los instrumentos utilizados se encuentran encuestas, gestión documental y revisión bibliográfica. El nodo de investigación se concibe como un ecosistema pedagógico digital en el que los docentes podrán no solo capacitarse, sino también diseñar, socializar y fortalecer sus propuestas de investigación, acceder a un centro documental audiovisual, y construir Proyectos Ambientales Escolares (PAE) articulados al currículo, con pertinencia territorial y proyección comunitaria. Además, se proyecta como un espacio de gestión de recursos que favorezcan iniciativas docentes. Esta tesis aspira a contribuir al fortalecimiento de la cultura ambiental escolar mediante una formación continua, crítica y mediada por las TIC, para ello es necesario establecer los elementos que constituyen la gobernanza del nodo de investigación.
About The Speaker
Edgar

Discussion