Executive Secretary
IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"
EDUCACIÓN 2025
V International Scientific-Methodological Workshop: "Doctoral Training in Educational Sciences. Challenges and Perspectives"
Economic and population growth, coupled with pollution and excessive resource consumption, threatens the planet’s sustainability. Consequently, since 1972, environmental‑education policies and programs have been introduced to foster awareness and modify environmental behavior. Yet transformative environmental practices have advanced only modestly, partly owing to the lack of curricular proposals that integrate environmental education transversally. This project therefore proposes the environmentalization of mathematics education from a critical perspective at the Divino Niño Educational Institution in Florencia, Caquetá, as a means to promote a comprehensive understanding of environmental problems and to cultivate students who are critically aware and ethically committed to preserving their surroundings. To that end, a mixed‑methods study with a descriptive–interpretive scope will be conducted under an action‑research design structured in three phases: (1) diagnosing the educational community’s environmental awareness and problems; (2) designing an environmentally oriented mathematics curriculum; and (3) implementing and evaluating this curriculum, with the goal of forming citizens who critically engage with the environmental crisis. The study contributes to the educational field by demonstrating how mathematics can function as a tool for raising awareness about the environmental crisis and for fostering critical thinking. This research aims to develop a replicable educational proposal that not only strengthens mathematical competencies but also nurtures critical environmental awareness in students, equipping them to understand and address current and future environmental challenges.
El crecimiento económico y poblacional, junto con la contaminación y el uso excesivo de recursos, amenaza la sustentabilidad del planeta. Por ende, desde 1972, han surgido políticas y programas de Educación Ambiental que buscan fomentar conciencia y cambios en los comportamientos ambientales. Sin embargo, se han evidenciado limitados avances en conductas ambientales transformadoras, debido en parte a la carencia de propuestas curriculares que permitan abordar la Educación Ambiental de manera transversal. Por lo tanto, este proyecto propone la ambientalización de la Educación Matemática desde una postura crítica en la Institución Educativa Divino Niño de Florencia, Caquetá, como una manera de promover una comprensión integral de los problemas ambientales y la formación de estudiantes críticamente conscientes y éticamente comprometidos con la preservación de su entorno. Para ello, se realizará una investigación mixta de alcance descriptivo interpretativo, bajo el diseño de investigación–acción, estructurada en tres fases: diagnóstico de la conciencia y problemáticas ambientales de la comunidad educativa; diseño de una propuesta curricular ambientalizada de matemáticas; e implementación y evaluación de esta, buscando formar ciudadanos críticos frente a la crisis ambiental. El trabajo plantea una contribución al campo educativo al mostrar cómo la matemática puede servir como herramienta para sensibilizar sobre la crisis ambiental y promover pensamiento crítico. Esta investigación busca desarrollar una propuesta educativa replicable que, además de fortalecer competencias matemáticas, fomente una conciencia ambiental crítica en los estudiantes, proporcionándoles herramientas para comprender y actuar ante los desafíos ambientales actuales y futuros.
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edna rocio castaño cuellar

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