Executive Secretary

V International Scientific-Methodological Workshop: "Doctoral Training in Educational Sciences. Challenges and Perspectives" "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

V International Scientific-Methodological Workshop: "Doctoral Training in Educational Sciences. Challenges and Perspectives"

Family-oriented education: Challenges for teacher training in Angola
Set Favorite

Problem: This research is the result of a doctoral program in Educational Sciences. A review of current literature on family counseling and the results of theoretical systematization, as well as the author's professional experience at the Huambo Teacher Training School in Angola, highlighted the need to refine the family counseling process.
Objective: To propose a family counseling strategy for the comprehensive training of students at the Huambo Primary Teacher Training School in Angola.
Methodology: The study was approached from a systemic perspective, utilizing methods and techniques selected based on the requirements of the scientific method, ensuring a coherent integration of qualitative and quantitative analyses, using methods such as interviews, surveys, participant observation, expert judgment, percentage analysis, and descriptive statistics.
Results and Discussion: The research allowed us to diagnose the educational guidance process for families for the holistic development of students at the Huambo Primary School in Angola and to identify their needs and potential. A family educational guidance strategy was designed and implemented, encompassing educational activities with the participation of teachers and families that strengthen the school-family bond and directly impact students' holistic development.
Conclusions: The proposed strategy integrates actions that strengthen the school-family bond and the holistic development of students.

Problemática: La investigación es fruto del proceso de formación doctoral en Ciencias de la Educación. El estudio de la bibliografía actualizada sobre el proceso de orientación educativa a la familia y los resultados de la sistematización teórica, así como la experiencia en la labor profesional del autor en la escuela de formación de profesores de Huambo en Angola, evidenció la necesidad de perfeccionar el proceso de orientación educativa a la familia. 
Objetivo: Proponer una estrategia de orientación educativa a la familia para la formación integral de los estudiantes de la Escuela de Magisterio Primario de Huambo en Angola.
Metodología: El objeto de estudio se abordó con un enfoque sistémico, se utilizaron métodos y técnicas seleccionados sobre la base de las exigencias del método científico, de manera que expresara la articulación coherente de los análisis cualitativos y cuantitativos, métodos como entrevista, encuesta, observación participante, criterio de experto, análisis porcentual y estadística descriptiva.
Resultados y discusión: La investigación permitió diagnosticar el proceso de orientación educativa a las familias para la formación integral de los estudiantes de la Escuela de Magisterio Primario de Huambo en Angola y precisar las necesidades y potencialidades. Se diseña y aplica una estrategia de orientación educativa a la familia contentiva de acciones educativas con la participación de docentes y familias que fortalecen el vínculo escuela familia e inciden directamente sobre el estudiante para la formación integral de estos.
Conclusiones: La estrategia propuesta integra acciones que fortalecen el vínculo escuela familia y la formación integral de los estudiantes.

About The Speaker

Gregorio Joaquín Chilembo

Gregorio Joaquín Chilembo

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 21, 2025 10:30 AM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
Mercedes Alipia Carrera Morales
Keywords
acción educativa
colaboración
collaboration
educational action
proceso
process
Documents