Executive Secretary
IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"
EDUCACIÓN 2025
V International Scientific-Methodological Workshop: "Doctoral Training in Educational Sciences. Challenges and Perspectives"
This study is part of a doctoral research that addresses a key scientific problem in the field of higher education, focused on the lack of models that efficiently integrate the management of extension projects with the university organizational culture. This disconnection generates limitations such as low social relevance, limited sustainability of impacts and difficulty in replicating successful experiences. There is little articulation between institutional values and extension practices, affecting internal coherence and reducing the capacity to respond to social demands. The general objective of this research, developed within the framework of a doctoral thesis, is to design a structured and adaptable procedure based on an extension project management model, which strengthens the organizational culture and enhances its impact on institutional development. This approach seeks to position university extension as a strategic axis for social transformation and sustainable development. Adopting a dialectical approach, integrating theoretical and empirical methods to analyze concepts related to extension projects, organizational culture and university extension. The results show an adaptable procedure applicable to several educational organizations, useful to improve the planning, execution and evaluation of extension projects. This advance contributes to the improvement of institutional management and has significant implications for educational policy. The study aims to generate academic and practical impact through innovations in university management, promoting extensionist principles that strengthen the coherence between institutional values and practices. The contributions include a model and practical procedure to overcome identified gaps, maximizing the social and sustainable impact of universities.
El presente estudio forma parte de una investigación doctoral que aborda un problema científico clave en el ámbito de la educación superior, enfocado en la falta de modelos que integren eficientemente la gestión de proyectos extensionistas con la cultura organizacional universitaria. Desconexión que genera limitaciones como baja pertinencia social, limitada sostenibilidad de impactos y dificultad para replicar experiencias exitosas. Se observa una escasa articulación entre los valores institucionales y las prácticas extensionistas, afectando la coherencia interna y reduciendo la capacidad de respuesta a demandas sociales. El objetivo general de esta investigación, desarrollada en el marco de una tesis doctoral, es diseñar un procedimiento estructurado y adaptable basado en un modelo de gestión de proyectos extensionistas, que fortalezca la cultura organizacional y potencie su impacto en el desarrollo institucional. Este enfoque busca posicionar la extensión universitaria como un eje estratégico para la transformación social y el desarrollo sostenible. Adoptando un enfoque dialéctico, integrando métodos teóricos y empíricos para analizar conceptos relacionados con proyectos extensionistas, cultura organizacional y extensión universitaria. Los resultados evidencian un procedimiento adaptable aplicable a diversas organizaciones educativas, útil para mejorar la planificación, ejecución y evaluación de proyectos extensionistas. Este avance contribuye al perfeccionamiento de la gestión institucional y tiene implicaciones significativas para la política educativa. El estudio aspira a generar impacto académico y práctico mediante innovaciones en la gestión universitaria, promoviendo principios extensionistas que fortalecen la coherencia entre valores institucionales y prácticas. Los aportes incluyen un modelo y procedimiento práctico para superar brechas identificadas, maximizando el impacto social y sostenible de las universidades.
About The Speaker
Ing. Yadislay Orphee Faure

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