Executive Secretary
IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"
EDUCACIÓN 2025
V International Scientific-Methodological Workshop: "Doctoral Training in Educational Sciences. Challenges and Perspectives"
The research aims to strengthen critical thinking through pedagogical spaces based on environmental education among students at the La Esmeralda Rural Educational Institution in the municipality of Puerto Rico, Caquetá. Therefore, the goal is to promote an education oriented toward creating environmental awareness that seeks to encourage support mechanisms for the creation of the concept of good living, or living in harmony with nature, through the development of critical competencies to promote a conscious and active commitment to the environment.
The research will be conducted through an experiential, qualitative approach to the study of complex situations in natural contexts, using a case study method. This will allow for the compilation of perceptions, practices, and prior knowledge of the educational community regarding the environment. Information will be collected through document review, surveys, and interviews. Data analysis will be carried out using statistical tools such as Excel, SPSS, and Power BI, which allow for the processing of quantitative and qualitative data.
The expected results of the research seek to demonstrate the strengthening of critical thinking in environmental education, which can motivate young people to develop a deeper appreciation for their region's natural resources and contribute to improving their relationship with the space in which human beings live. This will promote a pedagogical model in which students become agents of change, capable of leading sustainable community initiatives.
La investigación tiene por objetivo fortalecer el pensamiento crítico a través de espacios pedagógicos desde la educación ambiental en los estudiantes de la Institución Educativa Rural La Esmeralda del municipio de Puerto Rico Caquetá. Por ende, se pretende fomentar una educación orientada a la creación de una conciencia ambiental que busque incentivar mecanismos de apoyo para la creación del concepto del buen vivir o vivir en armonía con la naturaleza, a través del desarrollo de competencias críticas con el fin de promover un compromiso consciente y activo con el ambiente.
La investigación se desarrollará a través de un enfoque vivencial, de tipo cualitativa para el estudio de situaciones complejas en contextos naturales, bajo un método de estudio de caso, que permitirá recopilar percepciones, prácticas y conocimientos previos de la comunidad educativa sobre el ambiente. Se realizará a través de la recolección de información por medio de revisión documental, encuestas y entrevistas. El análisis de datos se llevará a cabo mediante herramientas estadísticas como Excel, SPSS y Power BI, lo cuales permiten el tratamiento de datos cuantitativos como cualitativos.
Los resultados esperados en la investigación buscan evidenciar el fortalecimiento del pensamiento crítico en la educación ambiental que pueda motivar en los jóvenes una valoración más profunda de los recursos naturales de su región, que contribuya a mejorar la relación con el espacio en el cual habitan los seres humanos. Impulsando un modelo pedagógico en el que los estudiantes se convierten en agentes de cambio, capaces de liderar iniciativas sostenibles en comunidad.
About The Speaker
Alba Nelly Giraldo Giraldo

Discussion