11nd International Conference of Mechanical Engineering
COMEC2023
VI Symposium of Logistics and Quality Management
Abstract
Urban transport systems world wide are facing the challenge to become carbon neutral by 2050. Currently, two main approaches are followed. One is the deployment of new, carbon neutral, energy sources like electricity and hydrogen. The second approach is fostering the use of public transport and active modes of travel. A third approach gaining momentum is micromobility. Here, small, electric vehicles ranging from electric assisted bikes to e-scooters to motorbikes shall substitute trips by conventional cars and duty vehicles. A recent study by (Brost et al., 2022) showed, that more than half of kilometres can be driven by a micro-vehicle and benefit to 44% of CO2-reductions.
This paper will firstly investigate the current state of the art of micro-vehicles and their usage based on literature study and market analysis. It will further on provide a sound classification of vehicles and (potential) fields of application. Based on that it will describe the current development trends in automated and autonomous driving functionalities in this market segment and will describ the cutting-edge research projects at the University of Magdeburg, namely AuRa and AuRa-Hirn.
The paper will close with a discussion of micromobility and its potential to transform urban areas to more sustainable places. This discussion will be based on prior work on the effects of autonomous cargo bikes on the livability of cities (Assmann et al., 2020).
Resumen
Los sistemas de transporte urbano de todo el mundo se enfrentan al reto de ser neutros en carbono para 2050. Actualmente se siguen dos enfoques principales. Uno es el despliegue de nuevas fuentes de energía neutras en carbono, como la electricidad y el hidrógeno. El segundo consiste en fomentar el uso del transporte público y los desplazamientos activos. Un tercer enfoque que está cobrando impulso es la micromovilidad. En este caso, los pequeños vehículos eléctricos, desde las bicicletas eléctricas asistidas hasta los e-scooters y las motocicletas, sustituirán a los desplazamientos en coches convencionales y vehículos de servicio. Un estudio reciente de ) demostró que más de la mitad de los kilómetros pueden ser recorridos por un microvehículo, lo que supone una reducción del 44% de las emisiones de CO2.
Este artículo investiga en primer lugar el estado actual de los microvehículos y su uso, basándose en estudios bibliográficos y análisis de mercado. A continuación, ofrecerá una clasificación sólida de los vehículos y sus (posibles) campos de aplicación. A partir de ahí, se describirán las tendencias actuales de desarrollo de las funciones de conducción automatizada y autónoma en este segmento del mercado y se describirán los proyectos de investigación punteros de la Universidad de Magdeburgo, a saber, AuRa y AuRa-Hirn.
La ponencia concluirá con un debate sobre la micromovilidad y su potencial para transformar las zonas urbanas en lugares más sostenibles. Este debate se basará en trabajos anteriores sobre los efectos de las bicicletas de carga autónomas en la habitabilidad de las ciudades.
About The Speaker
Dr. Tom Assmann
Discussion