VI Symposium of Logistics and Quality Management "COMEC2023"

11nd International Conference of Mechanical Engineering

COMEC2023

VI Symposium of Logistics and Quality Management

Procedure to improve warehouse logistics. Practical application.

Abstract

The procedure developed allows self-assessment according to the chosen level of certification. Quality management tools are used, the application of which increases in complexity as excellence in product storage is sought. In addition, the objective is to test the adaptability of the applied tool and to analyze the data obtained from the different entities. The evaluation of the logistic state of the warehouses is also carried out to start the implementation of logistics 4.0 in Cuban entities of products and services. The research is applied: in the Central Ronera ¨Agustín Rodríguez Mena, in the beverage and liquor warehouse of the hotel "Las Cuevas", in the UEB #1 Tabaco Torcido de exportación Santa Clara and in the warehouse of the commercial unit La Sandalia. The problem to be solved is to obtain the level of certification of the warehouse in the different entities according to the previous level they had certified, which allows to check the adaptability of the applied tool and to analyze the data obtained from the different entities. Among the main limitations are: little knowledge of logistics 4.0 on the part of the workers and managers of the entities, as well as resistance to change on the part of the workers of the entities. The application of the selected procedure concludes with an analysis of the problems detected and solution proposals to achieve the improvement of logistics in the warehouse so that it can be certified at the current level or at a higher level.

Resumen

El procedimiento desarrollado permite la autoevaluación según el nivel de certificación elegido. Se utilizan herramientas de gestión de la calidad, cuya aplicación aumenta en complejidad a medida que se busca la excelencia en el almacenamiento del producto. Además, el objetivo es probar la adaptabilidad de la herramienta aplicada y analizar los datos obtenidos de las diferentes entidades. También se realiza la evaluación del estado logístico de los almacenes para iniciar la implementación de la logística 4.0 en entidades cubanas de productos y servicios. La investigación es aplicada: en la Central Ronera ¨Agustín Rodríguez Mena, en el almacén de bebidas y licores del hotel “Las Cuevas”, en la UEB #1 Tabaco Torcido de exportación Santa Clara y en el almacén de la unidad comercial La Sandalia. El problema a resolver es obtener el nivel de certificación del almacén en las diferentes entidades según el nivel anterior que tenían certificado, que permita comprobar la adaptabilidad de la herramienta aplicada y analizar los datos obtenidos de las diferentes entidades. Entre las principales limitaciones se encuentran: poco conocimiento de logística 4.0 por parte de los trabajadores y directivos de las entidades, así como resistencia al cambio por parte de los trabajadores de las entidades. La aplicación del procedimiento seleccionado concluye con un análisis de los problemas detectados y propuestas de solución para lograr la mejora de la logística en el almacén para que pueda certificarse en el nivel actual o en un nivel superior.

About The Speaker

Ernesto González Cabrera

Ing. Ernesto González Cabrera

UCLV Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
No Presencial
Spanish / Español
November 15, 2023 1:0 PM
15 minutes
Sala Virtual COMEC 2023
Authors
Ing. Ernesto González Cabrera
Dr. Norge Isaias Coello Machado
Dra. Elke Glistau
Keywords
almacenes
cadena de suministro
certificación
certification
checklist
lista de control
supply chain
warehouses


Empresa Industrial Angel Villarreal Bravo, Minerva Silver
Universidad Otto von Guericke Magdeburg
University of Miskolc
Slovenská Technická Univerzita STU Slovakia