Executive Secretary
VII International Conference on Humanistic Studies
CIESHUM 2025
This research is carried out with the aim of characterizing the communication of science within the Center for Community Studies (CEC) of the Central University “Marta Abreu” of Las Villas (UCLV). The methodological alternative is base don the qualitative paradigm with a case study design. The techniques used for the collection of information are the análisis of documents and semi-structured interviews. The type of non-probability or directed sampling predominates. The results obtained demonstrate the quality of the communication processes in the CEC. The main channels used are institutional emails, fase-to-face meeting and internal digital platforms. Most workers consider that internal communication is effective for the transmisión of technical information. The absence of a science communication strategy to disseminate internal and external research results was detected as a barrier. There was a general interest in strengthening communication skills, especially in science communication. Based on the results, the gestation of a science communication strategy is recommended for the university entity.
La presente investigación se realiza con el objetivo de caracterizar la comunicación de la ciencia al interior del Centro de Estudios Comunitarios (CEC) de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas (UCLV). La alternativa metodológica se sustenta sobre el paradigma cualitativo con un diseño de estudio de caso. Las técnicas que se utilizan para la recogida de información son el análisis de los documentos y entrevistas semiestructuradas. Predomina la tipología de muestreo no probabilístico o dirigido. Los resultados obtenidos demuestran la calidad de los procesos comunicativos en el CEC. Los principales canales utilizados son correos electrónicos institucionales, reuniones presenciales y plataformas digitales internas. La mayoría de trabajadores consideran que la comunicación interna es efectiva para la transmisión de información técnica. Se detectó como barrera la ausencia de una estrategia de comunicación de la ciencia para divulgar los resultados de investigación internos y externos. Se evidenció un interés general por fortalecer las habilidades en comunicación, sobre todo en la comunicación de la ciencia. A partir de los resultados se recomienda la gestación de una estrategia de la comunicación de la ciencia para la entidad universitaria.
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Lic. Melissa Pérez Aguila

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