Executive Secretary
VII International Conference on Humanistic Studies
CIESHUM 2025
Pragmatic competence is essential in the teaching of Spanish as a foreign language (ELE), as it enables students to communicate effectively in diverse contexts. However, in Cuba, the problem is that its teaching is often not addressed comprehensively, which can lead to misunderstandings and frustrations in real communication.
The objective of this study is to identify effective strategies to promote pragmatic competence in ELE classes in Cuba. The methodology employed includes a review of the existing literature, interviews with teachers, and an analysis of current pedagogical practices in different educational institutions.
The results indicate that, although educators recognize the importance of pragmatic competence, they face challenges such as a lack of adequate teaching resources and a general resistance to implementing innovative methods. Despite these obstacles, effective strategies were identified, such as the use of simulations, role-playing games, and interactive activities that promote a more dynamic and contextualized learning experience.
In conclusion, there is a need for an integrated pedagogical approach that prioritizes not only grammar and vocabulary but also includes practices that prepare students to communicate effectively in real situations. Fostering pragmatic competence in ELE classes will help improve communicative experiences and reduce barriers between native and non-native Spanish speakers in Cuba.
La competencia pragmática es esencial en la enseñanza del español como lengua extranjera (ELE), ya que permite a los estudiantes comunicarse de manera efectiva en contextos diversos. Sin embargo, en Cuba, se enfrenta el problema de que su enseñanza a menudo no se aborda de manera integral, lo que puede generar malentendidos y frustraciones en la comunicación real.
El objetivo de este estudio es identificar estrategias efectivas para fomentar la competencia pragmática en las clases de ELE en Cuba. La metodología empleada incluye una revisión de la literatura existente, entrevistas con docentes y un análisis de las prácticas pedagógicas actuales en diferentes instituciones educativas.
Los resultados indican que, aunque los educadores reconocen la importancia de la competencia pragmática, enfrentan desafíos como la falta de recursos didácticos adecuados y una resistencia generalizada a implementar métodos innovadores. A pesar de estos obstáculos, se identificaron estrategias efectivas, como el uso de simulaciones, juegos de rol y actividades interactivas, que promueven un aprendizaje más dinámico y contextualizado.
En conclusión, se enfatiza la necesidad de un enfoque pedagógico integral que no solo priorice la gramática y el vocabulario, sino que también incluya prácticas que preparen a los estudiantes para comunicarse eficazmente en situaciones reales. Fomentar la competencia pragmática en las clases de ELE contribuirá a mejorar la experiencia comunicativa y a disminuir las barreras entre los hablantes nativos y no nativos del español en Cuba.
About The Speaker
Yudeisi Maceo Gil

Discussion