Executive Secretary
VII International Conference on Humanistic Studies
CIESHUM 2025
With the publication of the Social Communication Law in the Official Gazette, Cuba opens a new door to the practice of advertising in the media. This paper presents a study on the professional competencies required to ethically undertake this communicative practice in Villa Clara. It also investigates the availability of the technique and the criteria for the appropriateness of advertising in the country's current context. This research utilizes the documentary bibliographic method and its documentary bibliographic review technique, as well as interviews to gather information from primary and secondary sources related to the topic. The questionnaire survey obtained the opinions of journalists, media managers, radio artists, and others involved in the production of advertising based on the new press management models in Cuba. The main result was that the province's media lack the required technological and human resources training to practice advertising. However, they emphasize the importance of its implementation as a source of income and economic sustainability. Those interviewed raise the need to undertake it with ethics and professionalism.
Con la publicación en la Gaceta Oficial de la Ley de Comunicación Social, Cuba abre una nueva puerta al ejercicio de la publicidad en los medios de prensa. En la presente ponencia se realiza un estudio sobre las competencias profesionales para asumir con ética esta práctica comunicativa en Villa Clara, a la vez que indaga sobre la disponibilidad de la técnica y los criterios sobre la pertinencia del uso de la publicidad en el actual contexto del país. Para la confección de esta investigación se utiliza el método bibliográfico documental y su técnica la revisión bibliográfica documental, así como la aplicación de entrevistas para recopilar información de fuentes primarias y secundarias relacionadas con el tema. A partir del cuestionario se accedió al criterio de periodistas, directivos de los medios, artistas de la radio, entre otros involucrados en la producción de publicidad a partir de los nuevos modelos de gestión de la prensa en Cuba. Como principal resultado se obtuvo que los medios de la provincia no cuentan con la preparación requerida, tanto tecnológica como de los recursos humanos, para el ejercicio de la publicidad, sin embargo, destacan la importancia de su implementación como una fuente de ingresos y sostenibilidad económica. Los entrevistados plantean la necesidad de asumirla con ética y profesionalidad.
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Lic. Diurmy Llerena

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