Executive Secretary
VII International Conference on Humanistic Studies
CIESHUM 2025
Task based learning can be described as an extension of CLT approach which takes different routes to develop learners’ communicative competence. In Task-based instruction interactional processes, designed as instructional tasks which integrate the four skills, are created in the classroom to develop fluency in speaking skills. This paper describes a set of task - based activities close to real life situations, that allows students to develop fluencywhile speaking. A qualitative methodology with a descriptive and exploratory approach was used. The study was carried out in the preparatory course students of the English Language Major at the UCLV.The activities are consistent with the units, topics andthe can-do statements in the Progress Portfolio section, in the coursebook Face2face pre-intermediate. In addition, they are personalizedcommunicative situations designed around authentic activities including the speakers, the place, a desire tocommunicate, a communicative purpose andstudents’ familiar topics. In general, this was a valuable experience to be considered as a reference for similar teaching contexts.
El aprendizaje basado en tareas (TBL) puede describirse como una extensión del enfoque comunicativo (CLT) que sigue distintas rutas para desarrollar la competencia comunicativa de los aprendices. En la instrucción basada en tareas, se crean procesos interactivos en el aula —diseñados como tareas didácticas que integran las cuatro habilidades— con el fin de desarrollar fluidez en la expresión oral.
Este artículo describe un conjunto de actividades basadas en tareas, cercanas a situaciones reales, que permiten a los estudiantes desarrollar fluidez al hablar. Se empleó una metodología cualitativa con un enfoque descriptivo y exploratorio. El estudio se realizó con estudiantes del curso preparatorio de la carrera de Lengua Inglesa en la UCLV.
Las actividades están alineadas con las unidades, temas y los *can-do statements* de la sección *Progress Portfolio* del libro *Face2Face Pre-Intermediate*. Además, son situaciones comunicativas personalizadas, diseñadas en torno a actividades auténticas que incluyen: los interlocutores, el lugar, el deseo de comunicarse, un propósito comunicativo y temas familiares para los estudiantes.
About The Speaker
Ana Bárbara Mederos García

Discussion