Executive Secretary
VII International Conference on Humanistic Studies
CIESHUM 2025
This research addresses the intersection between the academic training of graduates in Social Communication and their practical involvement in healthcare settings, as an effective example of communication management in a hospital organization. This research also addresses the application of the Social Communication Law in a collaboration between the Universidad de Oriente and the Hospital Infantil Norte in Santiago de Cuba. This collaboration focuses on the implementation of the Communication Management Manual, which articulates student training to improve hospital communication and pre-professional competencies with an ethical and community-based approach. USR is approached as a comprehensive paradigm that transcends university outreach, integrating teaching, research, and management into transformative projects through communication.
Participatory action research and a user-centered design were combined through a diagnostic assessment, interviews with 30 families and 20 hospital staff, and analysis of recurring complaints in the suggestion book, among other documents.
Preliminary results showed an increase in the quality of care, greater user satisfaction, a reduction in complaints, and the development of technical and social skills in students, as evidence of the proper implementation of USR through the application of strategic alliances. This also generated multidimensional impacts: committed professional training, innovation in public health, and institutional strengthening. It also redefines the importance of projects that connect academia with society through effective organizational communication management, transforming collective well-being in vulnerable contexts through action.
La investigación aborda la intersección entre la formación académica del licenciado en Comunicación Social y su vinculación práctica en entornos sanitarios, como ejemplo efectivo de la gestión comunicacional en una organización hospitalaria, también como parte la Responsabilidad Social Universitaria (RSU), y la aplicación de la Ley de Comunicación Social en una colaboración entre la Universidad de Oriente y el Hospital Infantil Norte de Santiago de Cuba, a partir de la implementación del Manual de Gestión de Comunicación, donde se articuló la formación de estudiantes, buscando mejorar la comunicación del hospital, y las competencias preprofesionales, con un enfoque ético y comunitario. La RSU se aborda como un paradigma integral que trasciende la extensión universitaria, integrando docencia, investigación y gestión en proyectos transformadores, desde la comunicación.
Se combinó la investigación-acción participativa y un diseño centrado en el usuario, mediante un diagnóstico, la entrevista a 30 familias y 20 trabajadores del hospital, el análisis de quejas recurrentes en el libro de sugerencias, entre otros documentos.
Los resultados preliminares arrojaron: aumento de la calidad asistencial, mayor satisfacción de los usuarios, reducción de quejas y el desarrollo de competencias técnicas y sociales en los estudiantes, como evidencia de una adecuada implementación de la RSU, en la aplicación de alianzas estratégicas, generando, además, impactos multidimensionales: formación profesional comprometida, innovación en salud pública y fortalecimiento institucional, además, resignifica la importancia de proyectos que vinculen a la academia con la sociedad, desde una efectiva gestión comunicacional organizacional , que transforme con acciones el bienestar colectivo en contextos vulnerables.
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Alejandro

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