VIII International Symposium on Chemistry and Pharmaceutical Sciences
VIII Conference "Chemical Sciences"
Abstract
Problem-Based Learning (PBL) is, among others, a teaching strategy that has gained relevance in the higher education due to its recognized effectiveness, over the last four decades. General Chemistry is a basic discipline in science careers. In the traditional teaching approach of General Chemistry at the University of Havana, numerous types of classes are used: Lectures, Practical Classes, Seminars and Laboratory Sessions, in various faculties. Problem-Based Learning was supported by the application of little teams in meeting cycles where problems were discussed which are based on real situations. The experiences carried out in the application of the method include the subjects: General Chemistry, Experimental Chemistry I and Safety and protection in General Chemistry laboratories in the Microbiology, Physics, Chemistry, Pharmacy & Food careers. The results showed, in all cases, a favorable motivation for the teaching method, a greater number of hours dedicated to self-study and better teaching results during the development of the experiment. The selected problems included practical laboratory experiments or real situations related to the profile of careers.
Resumen
El Aprendizaje Basado en Problemas es una estrategia de enseñanza que ha ganado relevancia en la educación superior debido a su probada efectividad. En la enseñanza tradicional de la Química General en la Universidad de La Habana se utilizan diferentes tipos de clases: Conferencias, Clases Prácticas, Seminarios y Sesiones de Laboratorios en varias facultades. El Aprendizaje Basado en Problemas se apoya en la aplicación de ciclos de encuentros donde se discuten problemas que se sustentan en situaciones reales. Las experiencias realizadas en la aplicación del método incluyen las asignaturas Química General, Química Experimental I y Seguridad y protección en los laboratorios de Química General en las carreras: Licenciatura en Microbiología de la facultad de Biología, Licenciatura en Física, Licenciatura en Química y Licenciatura en Farmacia del IFAL, respectivamente. Los resultados mostraron en todos los casos una motivación favorable con la impartición del método, mayor número de horas dedicadas al estudio individual y mejores resultados docentes durante el transcurso del experimento. Los problemas planteados incluyeron experimentos prácticos de laboratorio o situaciones reales relacionados con el perfil de las carreras.
About The Speaker
José Raúl Correa
Discussion