Executive Secretary
VII International Conference on Humanistic Studies
CIESHUM 2025
Workshop II: Art and literature in the contemporary cultural context
Queer theory emerged in the 1990s from the research of Judith Butler, who systematized this category by considering the performative nature of gender and sexuality. Currently, its application has spread to various disciplines with the aim of unraveling the strategies through which identities that dissent from the patriarchal heteronormative canon are represented.
In contemporary Cuban female poetic production, we see the incorporation of subaltern identities and voices marginalized by patriarchal discourse, among which sexual minorities and those individuals who deviate from the binary gender scheme stand out.
Specifically, in certain texts by Legna Rodríguez it is possible to notice the configuration of a lyrical subject with characteristics that contribute to a queer identity, which is why we propose as our objective:
• Study the strategies that influence the representation of a queer lyrical subject in a selection of poetic texts by Legna Rodríguez.
The assumptions of critical discourse analysis (CDA) and ideological discourse analysis (IDA) were taken as a basis, which, together with other theoretical and empirical methods, allowed us to complement the study of the artistic representation of sex-gender dissidence in Rodríguez Iglesias's work.
Among the most relevant strategies is the aestheticization of the abject, through which themes, bodies, and subjects that transgress the boundaries of what is socially representable are made visible, which in turn influences the development of a poetics of sedition of ideologies and discourses legitimized by power.
La teoría queer surge durante los noventa a partir de las investigaciones de Judith Butler, quien sistematizó esta categoría a partir de la consideración del carácter performativo del género y la sexualidad. Actualmente, su aplicación se ha extendido a diversas disciplinas con el fin de desentrañar las estrategias mediante las cuales se representan aquellas identidades que disienten del canon heteronormativo patriarcal.
En la producción poética femenina cubana contemporánea se advierte la incorporación de identidades subalternas y voces marginadas por el discurso patriarcal, entre las que destacan las minorías sexuales y aquellos sujetos que se apartan del esquema binario de género.
Concretamente, en determinados textos de Legna Rodríguez es posible advertir la configuración de un sujeto lírico con características que tributan a una identidad queer, por lo que planteamos como objetivo:
• Estudiar las estrategias que inciden en la representación de un sujeto lírico queer en una selección de textos poéticos de Legna Rodríguez.
Se tomaron como base presupuestos del análisis crítico del discurso (ACD) y el análisis ideológico del discurso (AID) que, junto a otros métodos teóricos y empíricos, permitieron complementar el estudio de la representación artística de las disidencias sexo-genéricas en la obra de Rodríguez Iglesias.
Entre las estrategias más relevantes destaca la estetización de lo abyecto, a través de la cual se visibilizan temáticas, cuerpos y sujetos que transgreden las fronteras de lo socialmente representable, lo que incide, a su vez, en la elaboración de una poética de la sedición de las ideologías y discursos legitimados desde el poder.
About The Speaker
MsC. Anabel Amil Portal

Discussion