Executive Secretary

Workshop IV: Language Teaching and Competence Development in the Educational Field "CIESHUM 2025"

VII International Conference on Humanistic Studies

CIESHUM 2025

Workshop IV: Language Teaching and Competence Development in the Educational Field

How Automated Essay Scoring Prompts Support Assessment for Learning to Improve
Set Favorite

Abstract: This study investigates the use of Automated Essay Scoring (AES) prompts to enhance essay writing among first-year special English studies students at Universidad Central Marta Abreu de Las Villas. While students have shown progress in essay writing, there is limited data on how they utilize teacher feedback and engage in proofreading. Literature highlights the role of Assessment for Learning (AfL) strategies, including peer and self-assessment, in improving writing through effective feedback. This research explores the potential of AES prompts to support AfL in essay writing.

An action research approach was employed, with data collected through surveys on peer-assessment, self-assessment, and the impact of AES feedback on writing improvement. Initially, feedback was provided using a prompt based on the Automated Student Assessment Prize (ASAP) model, followed by a refined multiple-shot prompt to offer more detailed quantitative feedback. The study involved 18 participants enrolled in a course aimed at achieving a B2 level according to the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR).

Results show that a well-designed strategy combining ASAP-based prompts and enriched variant prompts positively influenced students’ perceptions of AES feedback, particularly within an AfL framework. Students valued peer assessment during proofreading and acknowledged the benefits of diverse feedback elements. This study underscores the importance of AfL strategies for teachers and encourages students to engage in thorough proofreading with enhanced feedback beyond the classroom.

Resumen: Este estudio investiga el uso de prompts para la Evaluación Automatizada de Ensayos (AES) con el fin de mejorar la escritura de estudiantes de primer año de la Carrera de Lengua Inglesa en la Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas. Aunque los estudiantes muestran progreso en la escritura de ensayos, existen datos limitados sobre cómo utilizan la retroalimentación docente y se involucran en la revisión. La literatura destaca el papel de estrategias de Evaluación para el Aprendizaje (AfL), como la coevaluación y autoevaluación, en la mejora de la escritura mediante retroalimentación efectiva. Esta investigación explora el potencial de los prompts de AES para apoyar la estrategia AfL.

Se empleó un enfoque de investigación-acción, recolectando datos mediante encuestas sobre coevaluación, autoevaluación y el impacto de la retroalimentación AES. Inicialmente, se proporcionó retroalimentación usando un prompt basado en el modelo del Premio ASAP, seguido de un prompt mejorado con solicitudes múltiples para ofrecer retroalimentación cuantitativa más detallada. Participaron 18 estudiantes de un curso orientado al nivel B2 del MCER.

 Los resultados muestran que una estrategia bien diseñada, combinando prompts basados en ASAP y variantes enriquecidas, influyó positivamente en las percepciones estudiantiles sobre la retroalimentación AES, especialmente dentro del marco AfL. Los estudiantes valoraron la coevaluación durante la revisión y reconocieron los beneficios de los diversos elementos de retroalimentación. El estudio subraya la importancia de las estrategias AfL para los profesores y fomenta la participación estudiantil en revisiones exhaustivas con retroalimentación mejorada más allá del aula.

About The Speaker

Humberto Miñoso Machado

Prof. Humberto Miñoso Machado

UCLV Flag of Cuba


Discussion

Practical Info
English (US)
October 22, 2025 9:20 AM
5 minutes
ETECSA Sala 2
Authors
Prof. Humberto Miñoso Machado
Bertha Elena Romero Molina
Tania Bárbara Machado Armas
Keywords
corrección de textos
keywords: written production; assessment; feedback
palabras claves: producción escrita; evaluación; retroalimentación
proofreading