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Workshop Water Resilience through Digitization "STRUCTURES 2025"

XIV International Symposium on Structures, Geotechnics and Construction Materials

STRUCTURES 2025

Workshop Water Resilience through Digitization

“Beyond the Observable: Evaluating Change in Citizen Science Projects”
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Citizen science promotes active participation in knowledge generation, strengthening individuals’ sense of responsibility and belonging. This approach reclaims the right of every person to engage in scientific progress and benefit from its outcomes. Evaluating the impact of such projects requires going beyond traditional indicators, considering scientific, political, and social dimensions.

This paper reflects on the relevance of an ethical and methodological proposal for assessing emerging impacts in citizen science. Based on a systematic review of studies, two evaluation models are identified: (1) the traditional approach, focused on visible indicators such as number of participants, data collected, and publications, which tends to obscure transformative processes like community empowerment, attitudinal changes, and the redefinition of the citizen’s role; and (2) the emerging approach, which triangulates quantitative indicators with the subjective experiences of participants.

The importance of exploring cognitive, attitudinal, and relational aspects linked to learning, critical thinking, and behavioral change is emphasized. Evaluating from this perspective involves embracing the processual nature of assessment, advocating for flexible methodological triangulation (combining techniques and sources), and ethically adapting instruments to the educational and emotional context of participants.

This stance recognizes that citizen science not only transforms data, but also the individuals involved—positioning evaluation as a key tool to make these processes visible and enhance their impact.


La ciencia ciudadana promueve la participación activa de las personas en la generación de conocimiento, fortaleciendo el sentido de responsabilidad y pertenencia. Desde este enfoque, se reivindica el derecho de toda persona a participar en el progreso científico y en sus beneficios. Evaluar los impactos de estos proyectos requiere ir más allá de los indicadores tradicionales, considerando también sus dimensiones científicas, políticas y sociales.

Este trabajo reflexiona sobre la pertinencia de una propuesta metodológica y ética para evaluar impactos emergentes en ciencia ciudadana. A partir de una revisión sistemática de estudios, se identifican dos modelos de evaluación: (1) el enfoque tradicional, centrado en indicadores visibles como número de participantes, datos recolectados y publicaciones, que tiende a invisibilizar procesos transformadores como el empoderamiento comunitario, los cambios actitudinales y la resignificación del rol ciudadano; y (2) el enfoque emergente, que triangula indicadores cuantitativos con la experiencia subjetiva de los protagonistas.

Se destaca la importancia de explorar aspectos cognitivos, actitudinales y relacionales vinculados al aprendizaje, el pensamiento crítico y los cambios de comportamiento. Evaluar desde esta perspectiva implica asumir el carácter procesual de la evaluación, defender la triangulación metodológica flexible (combinando técnicas y fuentes) y adaptar éticamente los instrumentos al contexto educativo y emocional de los participantes.

Esta postura reconoce que la ciencia ciudadana no solo transforma datos, sino también a las personas involucradas, posicionando la evaluación como herramienta clave para visibilizar y potenciar dichos procesos.



About The Speaker

Evelyn Fernández Castillo

Ph. D. Evelyn Fernández Castillo

UCLV Flag of Cuba

Vicedecana de Investigación y Postgrado de la Facultad de Ciencias Sociales. Profesora Titular Departamento de Psicología. 

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Practical Info
Spanish / Español
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15 minutes
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Authors
Ph. D. Evelyn Fernández Castillo
Keywords
cambios
change
ciencia ciudadana
citizen science
evaluación
evaluation
impact
impactos
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