10th International Scientific Conference on Agricultural Development and SustainabilityAGROCENTRO 2023
Agrocentro 2021
Abstract
The
experience proposes a methodology result of the creative work of the
author in the special school of the municipality of Placetas, province
of Villa Clara, that it does not count on antecedents, recognized until
the moment. In the investigation techniques and methods of
investigation-action-participation were used: document analysis,
participant observation, triangulation of sources, newspaper of the
investigator, nonformal groups of discussion, temporary map and the
products of the activity. This investigation has the objective to
construct like result of an investigation action participation, a
methodology to give treatment to the elementary slight knowledge on
sustainable agriculture, like part of the nourishing security of the
territory, in the students with intellectual disability of the first
cycle. The contents were determined on sustainable agriculture that
contribute to the nourishing security of the territory. The contribution
to the practice consists of: didactic games, puppets, animations,
plays, unpublished story book, factories of sustainable agriculture and
software "Nature" and the explanatory pamphlets of the behavior
methodologic for its use: manual abilities, Psychology, Mathematical,
Physical education. Account with skillful classes of the experts of the
province, 59 Ing. agronomists of research center, vegetal Health, ground
Laboratory, Center of entomopathogenic and entomophages,
meteorologists, foresters, of tobacco, cane, beekeepers who have been
registered in 30 DVD. It compiles all the accumulated knowledge that
these people whom it pays to the nourishing security of the territory.
It was developed in the students with intellectual disability the its
memory with the reading and dramatize of fables and its thought with the
use of games.
Resumen
La experiencia propone una metodología resultado de la labor creativa de la
autora
en la escuela especial del municipio de Placetas, provincia de Villa
Clara, que no cuenta con antecedentes, reconocidos hasta el momento. En
la investigación se utilizaron técnicas y métodos de
investigación-acción-participativa: análisis de documentos, observación
participante, triangulación de fuentes, diario del investigador, grupos
infórmales de discusión, mapa temporal y los productos de la actividad.
Esta investigación tiene el objetivo de construir como resultado de una
investigación acción participativa, una metodología para dar tratamiento
a las nociones elementales sobre
agricultura sostenible, como parte
de la seguridad alimentaria del territorio, en los escolares con
discapacidad intelectual del primer ciclo. Se determinaron los
contenidos sobre agricultura sostenible que aportan a la seguridad
alimentaria del territorio. La contribución a la práctica consiste en:
juegos didácticos, títeres, animaciones, obras de teatro, libro de
cuentos inédito, talleres de agricultura sostenible y el software
“Naturaleza” y los folletos explicativos del proceder metodológico para
su utilización: de manualidades, Psicopedagogía, Matemática, Educación
Física. Cuenta con clases magistrales de los expertos de la provincia,
59 Ing. agrónomos de centro de investigación, Sanidad vegetal,
Laboratorio de suelo, Centro de entomófagos y entomopatógenos,
agrometeorólogos, forestales, vegueros, cañeros, apicultores que han
sido registrados en 30 DVD. Recopila todo el conocimiento acumulado que
estas personas que tributa a la seguridad alimentaria del territorio. Se
desarrolló en los escolares con discapacidad intelectual su memoria con
la lectura y dramatización de fábulas y su pensamiento con la
utilización de juegos.
About The Speaker
Lic. Natacha Coca Bernal
Discussion