13rd International Symposium on Structures, Geotechnics and Construction Materials
13rd Colloquium on structural analysis, design and monitoring
Abstract
The inspection and maintenance of bridges in Cuba must be carried out according to the standard NC335:2004 INSPECTION AND CONSERVATION OF BRIDGES, which "establishes the requirements that regulate the conservation activities on road bridges". The application of this highly subjective standard has resulted in a lack of homogeneity in the assessments carried out. At 19 years old, NC335 has fallen behind the state of the art worldwide. In addition, the absence of manuals for this purpose in Cuba, a common international practice, leaves a bibliographical vacuum in the field. In this paper, a critical analysis of the current Cuban standard is carried out and lines of development are proposed that are coordinated with national macro-projects and aligned with the 2030 Agenda. There is no tool in the country for parameterization of the most frequent deteriorations structured by pathologies, so it is necessary to create such a tool with high technical value that allows homogenizing the inspections carried out by different specialists with unequal degrees of expertise, which results in a more realistic mosaic of the situation of the Cuban road infrastructure. All of this has led to maintenance being carried out in a corrective manner, incurring higher operating costs and service interruptions. Finally, it concludes with the need to update the NC335 and the creation of a manual for inspection and maintenance of bridges to convert the Cuban maintenance regime into a preventive system, with a high level of availability and lower operating costs.
Resumen
La inspección y mantenimiento de puentes en Cuba debe realizarse según la norma NC335:2004 INSPECCIÓN Y CONSERVACIÓN DE PUENTES, la cual “establece los requisitos que regulan las actividades de conservación en los puentes para carreteras”. La aplicación de esta norma, altamente subjetiva, ha traído consigo la falta de homogeneidad en las evaluaciones realizadas. Con 19 años de antigüedad la NC335 se ha quedado atrasada referida al estado del arte a nivel mundial. Además, la ausencia de manuales para este fin en Cuba, práctica usual internacionalmente, deja un vacío bibliográfico en la rama. En el trabajo se realiza un análisis crítico de la norma cubana vigente y se proponen líneas de desarrollo coordinadas con macro-proyectos nacionales y alineadas a la Agenda 2030. No existe, en el país, una herramienta de parametrización de los deterioros más frecuentes estructurados por patologías, por lo que es necesario crear dicha herramienta con alto valor técnico que permita homogenizar las inspecciones realizadas por diferentes especialistas con grados desiguales de experticia, lo cual redunda en un mosaico más realista de la situación de la infraestructura vial cubana. Todo ello ha llevado a que el mantenimiento se realice de forma correctiva, incurriendo en mayores costos de operación e interrupciones de servicio. Finalmente se concluye con la necesidad de una actualización de la NC335 y la creación de un manual de inspección y conservación de puentes que incida en convertir el régimen de mantenimiento cubano en un sistema preventivo, con alto índice de disponibilidad y menores costos de explotación.
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Hector Alfonso Pérez
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