Executive Secretary

XVI International Workshop “Communities: History and Development 2025” "Comunidades 2025"

XVI International Workshop “Communities: History and Development 2025”

Comunidades 2025

Educational actions to generate critical awareness about the desire-power contradiction in transsexual women from the perspective of science, technology and society.
Set Favorite

Abstract

Scientific studies on transsexuality were born with medicine and later other social perspectives became involved that have facilitated its identification as a complex reality. The intersection of power in the social construction of sexuality provides key ideas for studies on transsexuality. This research offers a theoretical-methodological overview of this in scientific knowledge; proposing the conceptualization: desire-power contradiction. With a materialist-dialectical vision, it starts from the object of study and uses a mixed approach; Consequently, the application of this method leads to a propositional analytical study. The result is that trans women do not know the contradiction between desire and power, which causes them to be socially and sexually subjugated. Among the main conclusions is the existing theoretical gap regarding the desire-power contradiction; They are not aware of the reproduction of the binary model as part of the power game that responds to dominant ideological positions; For this reason, it is confirmed that there is no critical awareness on the subject; A system of educational actions is proposed, instructive on issues related to sexuality and the different expressions of sexual diversity. The analysis of the gender approach was essential, thanks to the collapse of the conception inherited in philosophy, and the rise of social studies of science, technology and society in which the gender category achieves a plural and diversified approach.

Resumen

Los estudios científicos sobre transexualidad nacieron con la medicina y después se involucraron otras perspectivas sociales que han facilitado su identificación como realidad compleja. El atravesamiento del poder en la construcción social de la sexualidad aporta ideas claves para los estudios sobre transexualidad. La presente investigación ofrece un recorrido teórico-metodológico sobre ello en el conocimiento científico; proponiendo la conceptualización: contradicción deseo-poder. Con visión materialista-dialéctico, parte del objeto de estudio y utiliza un enfoque mixto; en consecuencia, la aplicación de este método hace que se plantee un estudio analítico propositivo. Es resultado que las mujeres trans no conocen la contradicción deseo-poder, ello hace que sean sometidas social y sexualmente. Entre las principales conclusiones se encuentra el vacío teórico existente sobre la contradicción deseo-poder; no son conscientes de la reproducción del modelo binario como parte del juego de poder que responde a posiciones ideológicas dominantes; por ello se constata que no existe conciencia crítica sobre el tema; se propone un sistema de acciones educativas, instructivo en temas relacionados con la sexualidad y las diferentes expresiones de la diversidad sexual. El análisis del enfoque de género resultó esencial, gracias al derrumbe de la concepción heredada en filosofía, y al auge de los estudios sociales de ciencia, tecnología y sociedad en el que la categoría género alcanza un enfoque plural y diversificado. 

About The Speaker

Daimé Cebrián

Daimé Cebrián

UCf Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
No Presencial
Spanish / Español
October 21, 2025 9:30 AM
15 minutes
Comunidades Virtual
Authors
Daimé Cebrián
Eilyn Hurtado Rojas
Keywords
acciones educativas.
conciencia crítica
contradicción deseo-poder
critical consciousness
desire-power contradiction
educational actions.
gender identity
identidad de género
mujeres trans
trans women
transexualidad
transsexuality
Documents