Executive Secretary
XVI International Workshop “Communities: History and Development 2025”
Comunidades 2025
Heritage education and heritage interpretation centres have common objectives. Heritage education seeks to form citizens aware of the importance of heritage, promoting understanding, respect and active participation in its conservation. While interpretation centres are spaces designed to communicate the meaning and value of heritage in a didactic and attractive way, facilitating its understanding by the public. Their close link allows their articulation from the socio-cultural management as a multidisciplinary and community process that defends, supports and contributes to the knowledge, understanding and conservation of heritage from an active and conscious participation. The objective of this work is to contribute to promoting the opportunities and challenges of the Central University ‘Marta Abreu’ of Las Villas in the development of its Heritage Interpretation Centre. As a methodology, the qualitative approach is used and the review of documents and discussion groups are applied for the analysis and joint and participative elaboration of the actions of the work team. The results include: the foundation of the university's cultural and natural heritage, as a basis and support for the existence and sustainability of both processes. In addition, the design of socio-cultural actions for the projection and support of heritage education is presented, both for the academic, research and extension areas. This is articulated and complemented with the responsibility of the university's heritage interpretation centre, as a space that will contribute to the education of the university community and the conservation of its heritage.
La educación patrimonial y los centros de interpretación patrimonial tienen objetivos en común. La educación patrimonial busca formar ciudadanos conscientes de la importancia del patrimonio, promoviendo su comprensión, respeto y participación activa en su conservación. Mientras que los centros de interpretación son espacios diseñados para comunicar el significado y valor del patrimonio de manera didáctica y atractiva, facilitando su comprensión por parte del público. Su estrecho vínculo permite su articulación desde la gestión sociocultural como proceso multidisciplinar y comunitario que defiende, respalda y contribuye al conocimiento, comprensión y conservación del patrimonio desde una participación activa y consciente. El objetivo de este trabajo es contribuir a promover las oportunidades y retos de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas en la gestación de su Centro de Interpretación Patrimonial. Como metodología se asume el enfoque cualitativo y se aplican la revisión de documentos y los grupos de discusión para el análisis y elaboración conjunta y participativa de las acciones del equipo de trabajo. Entre los resultados se ofrece: la fundamentación del patrimonio cultural y natural de la universidad, como sustento y respaldo de la existencia y sostenibilidad de ambos procesos. Además, se presenta el diseño de acciones socioculturales para la proyección y respaldo de la educación patrimonial, tanto para el área académica, como investigativa y extensionista. Lo que se articula y complementa con la responsabilidad del centro de interpretación patrimonial de la universidad, como espacio que contribuirá a la formación de la comunidad universitaria y a la conservación de su patrimonio.
About The Speaker
Anaiky Yanelín Borges Machín

Discussion