Executive Secretary
XVI International Workshop “Communities: History and Development 2025”
Comunidades 2025
The study aimed to adapt and validate the Racial Group Characteristics Questionnaire (CCGR) for Cuban adolescents, providing a reliable and culturally relevant psychometric tool to measure both blatant and subtle prejudices. A cross-sectional study was conducted using an online survey administered to 418 randomly selected secondary school students aged 11 to 15 from Santa Clara, Cuba. The CCGR, adapted from international scales and reviewed by experts in linguistics and social psychology, underwent confirmatory factor analysis (CFA) to assess its structure, as well as reliability tests (Cronbach’s alpha and McDonald’s omega) and Pearson correlations. The CFA confirmed a bifactorial structure consistent with the theoretical distinction between blatant and subtle prejudice, although two items regarding positive emotions toward mulatto or Black individuals were removed due to low factor loadings. The final model showed satisfactory fit indices (CFI = .97; TLI = .96; RMSEA = .09), and the instrument’s internal consistency was adequate (α and ω ≥ .70). Blatant prejudice items had means ranging from 1.89 to 3.26 and satisfactory item-test correlations, supporting the questionnaire’s validity and reliability for assessing racial prejudice in Cuban adolescents. These results demonstrate the CCGR’s relevance for research and the prevention of racism in local educational contexts, facilitating the identification of attitudes and the design of inclusive educational interventions.
El estudio tuvo como objetivo adaptar y validar el Cuestionario sobre Características de Grupos Raciales (CCGR) para adolescentes cubanos, proporcionando una herramienta psicométrica fiable y culturalmente pertinente para medir prejuicios manifiestos y sutiles. Se realizó un estudio transversal con una encuesta online aplicada a 418 estudiantes de secundaria de Santa Clara, Cuba, de entre 11 y 15 años, seleccionados aleatoriamente. El CCGR, adaptado de escalas internacionales y revisado por expertos en lingüística y psicología social, fue sometido a análisis factorial confirmatorio (CFA) para evaluar su estructura, así como a pruebas de confiabilidad (alfa de Cronbach y omega de McDonald) y correlaciones de Pearson. El CFA confirmó una estructura bifactorial acorde con la distinción teórica entre prejuicio manifiesto y sutil, aunque dos ítems sobre emociones positivas hacia personas mulatas o negras fueron eliminados por bajas cargas factoriales. Los índices de ajuste final fueron satisfactorios (CFI = .97; TLI = .96; RMSEA = .09), y la consistencia interna del instrumento fue adecuada (α y ω ≥ .70). Los ítems de prejuicio manifiesto presentaron medias entre 1.89 y 3.26 y correlaciones ítem-test satisfactorias, respaldando la validez y confiabilidad del cuestionario para evaluar prejuicios raciales en adolescentes cubanos. Estos resultados evidencian la pertinencia del CCGR para la investigación y prevención del racismo en contextos educativos locales, facilitando la identificación de actitudes y la orientación de intervenciones educativas inclusivas.
About The Speaker
Lic. Marianne Cueto Cardoso

Discussion