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XVI International Workshop “Communities: History and Development 2025” "Comunidades 2025"

XVI International Workshop “Communities: History and Development 2025”

Comunidades 2025

Resilience to climate change among Cuban women through the training of community environmental managers.
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Abstract:
  The Cuban state facilitates ongoing, future-oriented training in the environmental dimension through its educational system. Higher education institutions are responsible for enhancing this work both within universities and in outreach activities. The latter can be achieved through social innovation tools. The work presented is part of the project "Community-based approaches as a tool for social innovation for training women in Villa Clara in climate change resilience." Researchers from the Center for Community Studies, other faculty members from the Faculty of Social Sciences, and undergraduate and graduate students are participating. The research team aims to diagnose the training and capacity building needs of the community manager group in developing capacities for climate change resilience among women in Villa Clara. The Community Self-Development Methodology is used, and the methods and techniques to be applied include document analysis, interviews, surveys, and group dynamics such as discussion and reflection groups. Its results allow not only the identification of the capacity building needs of Villa Clara women to face the risks of climate change in one of the coastal settlements in danger of disappearing due to the penetration of the sea, but also hope that during the training process and as a final result, the collective project to face the risks of climate change will emerge in cascade as an alternative solution applicable in similar contexts.

Resumen:
El estado cubano facilita desde su sistema educacional la formación continua y orientada hacia el futuro de la dimensión ambiental. Los centros de Educación Superior tienen el encargo de perfeccionar esa labor tanto al interior de las universidades como en las actividades de extensión. Esta última puede ser realizada desde herramientas de innovación social.   El trabajo que se presenta se inserta en el Proyecto “El modo de hacer comunitario como herramienta de innovación social para la formación de la mujer villaclareña en la resiliencia al Cambio climático”, participan investigadores del Centro de Estudios Comunitarios, otros docentes de la Facultad de Ciencias Sociales.y estudiantes en formación de pregrado y maestría.  El equipo de investigadores tiene como objetivo: diagnosticar las necesidades de formación y capacitación del grupo de gestores comunitarios en  el desarrollo de capacidades para la resiliencia al cambio climático.en la mujer villaclareña Se utiliza la Metodología del Autodesarrollo Comunitario y entre los métodos y técnicas a aplicar se encuentran el análisis de documentos, entrevistas, encuestas y dinámicas grupales como grupos de discusión y reflexión.  Sus resultados permiten no solo la identificación de las necesidades de formación de capacidades de la mujer villaclareña para enfrentar los riesgos del cambio climático en uno de los asentamientos costeros en peligro a desaparecer por la penetración del mar, sino que aspira   que durante el proceso de formación y como resultado final emerja en cascada el proyecto colectivo para enfrentar los riesgos del cambio climático como alternativa de solución aplicable en contextos similares

About The Speaker

Georgina Castro Acevedo

Dra. Georgina Castro Acevedo

UCLV Flag of Cuba


Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 22, 2025 4:0 PM
10 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
Dra. Georgina Castro Acevedo
Dra. Anaiky Yanelín Borges Machín
Yojani Contino Barreto
Keywords
cambio climático
comunitario
formación
gestores
keywords: resilience; community; sociocultural management; women; climate change; training
resiliencia
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