Executive Secretary

XVI International Workshop “Communities: History and Development 2025” "Comunidades 2025"

XVI International Workshop “Communities: History and Development 2025”

Comunidades 2025

Student Perceptions of Generative AI in Cuban Sociological Education: Access, Uses, and Critical Thinking Challenges

Artificial Intelligence (AI), which emerged in the mid-20th century, has transformed social dynamics in the postdigital era. Its impacts have been particularly significant in higher education through the personalization of learning and the optimization of resources. However, its implementation has sparked debates concerning dehumanization, inequalities, and the erosion of critical thinking.

Despite the delayed penetration of the internet, Cuba is not exempt from these dilemmas. This paper presents findings from an exploratory study that compares the perceptions and uses of AI among Sociology students at the University of Havana (UH) and the Central University "Marta Abreu" of Las Villas (UCLV) during their academic training, considering contextual limitations (internet access, resources) and ethical concerns (algorithmic biases, privacy). Specifically, it aims to identify advantages and challenges in AI's educational applications and evaluate the ethical and pedagogical implications within a resource-constrained context.

Common elements identified include the use of generative AI for summarizing texts, preparing essays, and clarifying concepts. However, students expressed concerns about technological dependency and the undermining of critical thinking. Additionally, inequalities in access and apprehensions regarding biases in certain AI-generated content were noted.

AI is positively regarded and widely utilized by Sociology students at both universities, yet it necessitates critical and regulated approaches. It is imperative to train faculty, implement inclusive policies to reduce digital divides, and promote ethical frameworks to prevent the homogenization of knowledge. Addressing these challenges will ensure that AI serves as a tool for equitable and reflective educational advancement.


La Inteligencia Artificial (IA), surgida desde mediados del siglo XX, ha transformado las dinámicas sociales en la era postdigital. Estos impactos han sido particularmente significativos en la educación superior mediante la personalización del aprendizaje y la optimización de recursos. Por otra parte, su implementación genera debates sobre deshumanización, desigualdades y erosión del pensamiento crítico.

A pesar de la tardía penetración de internet, Cuba no queda fuera de tales dilemas. Esta ponencia expone resultados de un acercamiento exploratorio que busca comparar las percepciones y los usos de la IA entre estudiantes de Sociología de la Universidad de La Habana (UH) y de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas (UCLV) durante su formación, considerando sus limitaciones contextuales (acceso a internet, recursos) y éticas (sesgos algorítmicos, privacidad). De manera específica, pretende identificar ventajas/desafíos en su aplicación educativa y evaluar implicaciones éticas y pedagógicas en un contexto de recursos limitados.

Se identificaron como elementos comunes el uso dado a las IA generativas: resumen de textos, preparar ensayos y clarificar conceptos; no obstante, expresaron preocupación por la dependencia tecnológica y la relegación del pensamiento crítico. Asimismo, se identificaron desigualdades en el acceso y preocupación por sesgos en ciertos contenidos.

La IA es una herramienta positivamente valorada y ampliamente utilizada por los estudiantes de Sociología en ambas universidades, pero requiere enfoques críticos y regulados. Es vital capacitar el claustro, implementar políticas inclusivas para reducir brechas digitales y fomentar marcos éticos para evitar la homogenización del conocimiento.


About The Speaker

Anagret Mederos Anido

MsC. Anagret Mederos Anido

UCLV Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 21, 2025 1:0 PM
10 minutes
Comunidades Virtual
Authors
MsC. Anagret Mederos Anido
MsC. Yanelys Despaigne Ramírez
Keywords
acceso
access
educación superior
generative ai
higher education
ia generativa
percepciones sociales
social perceptions
uses
usos
Documents