Executive Secretary
XVI International Workshop “Communities: History and Development 2025”
Comunidades 2025
The objective of the study was to unveil the subjectivities that reproduce the contradiction between racial equality and inequality in adolescents in secondary education, using a qualitative approach with a constructive-interpretative methodology. The sample consisted of 228 students (12 to 15 years old) from various racial groups. Two qualitative questionnaires were used, analyzed with the Atlas.Ti 9 tool, applying open and axial coding techniques. The findings revealed the existence of dynamics that reflect both equality and inequality among adolescents, manifested through stereotypes, prejudices and discriminatory behaviors. This suggests that, despite the openness towards diversity, simplifications and categorizations persist that affect the understanding of individual identities in this age group.
Este estudio tuvo como objetivo develar las subjetividades que reproducen la contradicción igualdad-desigualdad racial, en adolescentes que cursan el 7° grado. Se adoptó un enfoque cualitativo con metodología constructivo-interpretativa. La muestra estuvo compuesta por doscientos veintiocho estudiantes con color de piel blanca, mulata o negra. Se emplearon como instrumentos de recogida de información: cuestionario cualitativo que incluye diferentes técnicas de recogida de información y cuestionario de prejuicio manifiesto y prejuicio sutil. Para el análisis de los datos se empleó la herramienta Atlas.Ti 9, aplicando técnicas de codificación abierta y axial. Los hallazgos revelaron la
existencia de dinámicas que reflejan tanto igualdad como desigualdad entre los adolescentes, manifestadas a través de estereotipos, prejuicios y comportamientos discriminatorios, lo que sugiere que, a pesar de la apertura hacia la diversidad, persisten simplificaciones y categorizaciones que afectan la comprensión de las identidades individuales en este grupo etario.
About The Speaker
Lic. Marianne Cueto Cardoso

Discussion