Executive Secretary

XVI International Workshop “Communities: History and Development 2025” "Comunidades 2025"

XVI International Workshop “Communities: History and Development 2025”

Comunidades 2025

Tangible and intangible heritage and their expressions in heritage education.
Set Favorite

Heritage is a subject that has been widely researched and many of his studies address the evolution from the recognition of isolated sites or monuments to ensembles and from the material to the intangible. It is representative of the testimony of the evolution of societies, of the identity of peoples, groups and communities. Therefore, heritage constitutes a unifying element of groups, insofar as it summarizes the symbolic elements that define and represent it, allows them to be identified by differentiating them from others and becomes the norm, hence its intrinsic capacity for continuing education. Heritage education is presented as a timely tool in the new strategies for the dissemination of heritage, which is why in the last years of the 20th century the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) has been concerned for leaving the framework of general policies on heritage to move to the educational context from infancy to youth. From the Declaration of Granada in Nicaragua, a strong movement began in the educational context to generate projects in Latin America and the Caribbean on education for world heritage in the hands of young people with the aim of bringing the heritage legacy to society, that it assumes it as its own and that it interacts in a rational and sustainable way. Although theoretically it seems to be, there is still a long way to go for its effective presence and didactic use in the classroom.

El patrimonio es un tema que ha sido ampliamente investigado y muchos de sus estudios abordan la evolución desde el reconocimiento de sitios o monumentos aislados hasta conjuntos y de lo material a lo inmaterial. Es representante del testimonio de la evolución de las sociedades, de la identidad de los pueblos, los grupos y las comunidades. Por tanto, el patrimonio constituye un elemento aglutinador de los grupos, en tanto resume los elementos simbólicos que lo definen y representan, permite identificarlos al diferenciarlos de otros y se constituye en norma, de ahí su capacidad intrínseca de educación continua. La educación patrimonial se presenta como una herramienta oportuna en las nuevas estrategias de difusión del patrimonio, es por ello que en los últimos años del siglo XX la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) se ha preocupado por salirse del marco de políticas generales sobre el patrimonio para desplazarse al contexto educativo desde la infancia hasta la juventud. A partir de la Declaración de Granada en Nicaragua se comenzó un fuerte movimiento en el contexto educacional para generar proyectos en América Latina y el Caribe sobre la educación para el patrimonio mundial en manos de los jóvenes con el objetivo de acercar el legado patrimonial a la sociedad, que ésta lo asuma como suyo y que interactúe de manera racional y sostenible. Aunque teóricamente parece estar, falta mucho camino por recorrer para su presencia efectiva y utilización didáctica en las aulas.

About The Speaker

Aime Díaz Rodríguez

Aime Díaz Rodríguez

CITMA Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 23, 2025 2:15 PM
15 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
Aime Díaz Rodríguez
Cecilia Nuñez Martínez
Masiel Rodríguez Fuentes
Keywords
difusión del patrimonio.
educación patrimonial
heritage
heritage dissemination
heritage education
patrimonio
Documents