XX International Symposium of Electrical Engineering
SIE 2023
Abstract
This paper analyzes the relationship between critical thinking and the way of acquiring new knowledge.
The development of critical thinking is of particular importance in the training of future professionals, it allows graduates to be carriers of skills that favor critical analysis of problems that arise in their professional work and can provide practical and effective solutions. The present work is oriented to reflect on the relationship between the critical thinking competence and the ways of acquiring new knowledge in the training of engineering students. A qualitative methodology is used and a theoretical review study is carried out that allows establishing the relationship between the formation of competences and different active learning methodologies. It was found that every human being thinks, but in some cases this is arbitrary, contradictory, prejudiced and influenced by existing values. Thought is a complex cognitive process, its flexible and contextualized nature favors the intentional development of its critical capacity. Several microprocesses mediate in this process. As a general competence, others are considered, such as conceptualizing, analyzing, synthesizing, evaluating and deciding on the most convenient solution in a problematic situation that is essential for the effective and efficient performance of their functions. The didactics to form critical thinking requires active learning for the construction of knowledge, to learn a concept it is necessary to internalize it first, and then apply it. Student-centered teaching is an ideal framework for developing critical thinking.
Resumen
En este trabajo se analiza la relación existente entre pensamiento crítico y la forma de adquirir nuevos conocimientos
El desarrollo del pensamiento crítico es de particular importancia en la formación de los futuros profesionales, permite que los egresados sean portadores de competencias que les favorezcan el análisis crítico de los problemas que se les presenten en su quehacer profesional y puedan brindar soluciones prácticas y efectivas. El presente trabajo se orienta a reflexionar sobre la relación entre la competencia pensamiento crítico y las formas de adquirir nuevos conocimientos en la formación de estudiantes de ingeniería. Se utiliza una metodología cualitativa y se realiza un estudio revisión teórica que permite establecer la relación entre la formación de competencias y diferentes metodologías activas de aprendizaje. Se constató que todo ser humano piensa, pero en algunos casos este es arbitrario, contradictorio, prejuiciado e influenciado por valores existente. El pensamiento es un proceso cognitivo complejo, su carácter flexible y contextualizado favorece que pueda intencionarse el desarrollo de su capacidad crítica. Median en este proceso varios microprocesos. Como competencia general se contemplan otras como conceptualizar, analizar, sintetizar, evaluar y decidir sobre la solución más conveniente en una situación problemática que resulta fundamental para el desempeño eficaz y eficiente de sus funciones. La didáctica para formar el pensamiento crítico requiere de un aprendizaje activo para la construcción del conocimiento, para aprender un concepto es necesario primero interiorizarlo, para después aplicarlo. La enseñanza centrada en la estudiante resulta un marco ideal para desarrollar el pensamiento crítico.
About The Speaker
Dr. José Rafael Abreu García
Discussion