XX International Symposium of Electrical Engineering
SIE 2023
Abstract
Summary
Problem: Higher education in Cuba, in compliance with the demands of labor competence, is aimed at its comprehensive improvement under a quality approach in the integrated management of substantive processes, constituting a guarantee to increase the effectiveness of the comprehensive training of the college student.
Objective: Design topics for the subject Technological Processes III, which is taught in the Industrial Engineering degree using the flipped classroom methodology. Methodology: Document analysis, participant observation, surveys, historical-logical method, systemic structural-functional method, modeling.
Results and Discussion: Based on the epistemological analysis and the historical trend analysis, a procedure proposed by the author Isabel Loncomil was used, which has three phases and eight steps, and adjusts to the three moments of this model before, during and after the class, which allowed us to design two topics of the Technological Processes III subject using the flipped classroom methodology.
Conclusions: Two topics were designed using the Flipped Classroom, as a learning strategy for the training and practical theoretical assimilation of the selected topics, in the Technological Processes III subject.
Resumen
Resumen
Problemática: La educación superior en Cuba, en el cumplimiento de las demandas de competencia laboral, está dirigida a su perfeccionamiento integral bajo un enfoque de calidad en la gestión integrada de los procesos sustantivos, constituyendo ello garantía para elevar la efectividad de la formación integral del estudiante universitario.
Objetivo: Diseñar temas de la asignatura Procesos Tecnológicos III, que se imparte en la carrera de Ingeniería Industrial utilizando, la metodología de aula invertida.
Metodología: Análisis documental, observación participante, encuestas, método histórico lógico, método sistémico estructural funcional, modelación.
Resultados y Discusión: A partir del análisis epistemológico y el análisis histórico tendencial, se utilizó un procedimiento propuesto por la autora Isabel Loncomil, el cual cuenta de tres fases y ocho pasos, y se ajusta a los tres momentos de este modelo antes, durante y después de la clase, que permitió diseñar dos temas de la asignatura Procesos Tecnológicos III utilizando la metodología de aula invertida.
Conclusiones: Se logra diseñar dos temas utilizando el Aula Invertida, como estrategia de aprendizaje para la formación y asimilación teórico práctico de los temas seleccionados, en la asignatura Procesos Tecnológicos III.
About The Speaker
Ing. Lamay Rosa Montero Rojas
Discussion