XX International Symposium of Electrical Engineering
SIE 2023
Abstract
In the present work, tools for the detection and prevention of telephone fraud originated by robotic calls (Robocall) are analyzed, proposed and evaluated, making use of scientific methods, international standards and good practices, as well as related research. on leading technologies in fraud prevention systems and cybersecurity incident management. Through it, it is possible to identify the need for the use of a solution for the prevention of this type of fraud in the telephone network of the Cuban Telecommunications Company SA (ETECSA), starting from the level of fraud management and cybersecurity incidents. with which it counts to minimize the risks, current threats and protect itself against violations, as well as in the prevention of other incidents that affect its finances, public relations, and its reputation.
With this investigative work, it is possible to propose and evaluate the impact of the use of a solution in ETECSA, making use of the STIR-SHAKEN protocol, which impacts the cybersecurity management in the company and guarantees compliance with the regulations on the matter in Cuba. as well as in its relations with international operators.
Resumen
En el presente trabajo se analizan, proponen y evalúan herramientas para la detección y prevención del fraude telefónico originado por llamadas robotizadas por sus siglas en inglés (Robocall), haciendo uso de los métodos científicos, las normas y buenas prácticas internacionales, así como investigaciones relacionadas sobre tecnologías líder en sistemas de prevención de fraudes y gestión de incidentes de ciberseguridad. A través del mismo se logra identificar la necesidad del empleo de una solución para la prevención de este tipo fraudes en la red telefónica de la Empresa de Telecomunicaciones de Cuba Sociedad Anónima (ETECSA), partiendo del nivel de gestión del fraude e incidentes de la ciberseguridad con que ésta cuenta para minimizar los riesgos, amenazas actuales y protegerse contra violaciones, así como en la prevención de otros incidentes que afectan sus finanzas, relaciones públicas, y su reputación.
Con este trabajo investigativo se logra proponer y evaluar el impacto del empleo de una solución en ETECSA, haciendo uso del protocolo STIR-SHAKEN lo cual impacta en la gestión de ciberseguridad en la empresa y se garantiza el cumplimiento de lo normado en la materia en Cuba, así como en sus relaciones con operadores internacionales.
About The Speaker
Dtora. Dennis Meriño Menadier
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