13rd International Symposium on Structures, Geotechnics and Construction Materials
13rd Colloquium on structural analysis, design and monitoring
Abstract
The construction of continuous bridges is a way to achieve more rational and economical structures, since they guarantee a better distribution of tensions along the length of the bridge and allow the reduction of cross sections and therefore the consumption of materials. This technology is becoming more affordable with the use of continuous sections and prestressed concrete.
However, the design of this type of bridge makes it necessary to calculate the influence lines in continuous beams that are hyperstatic, a procedure that is not very common in the design of bridges where simply supported beams are mainly used. On the other hand, it is necessary to deepen the positioning of the freight trains for the normative vehicles, a process that becomes more complex in this case, since the alternatives in obtaining the lousy positions of said freight trains are growing.
The present work deals with the solution of these problems, which will present a methodology for the calculation of influence lines in continuous beams of two and three spans, the placement of the HL-93 vehicle regulated by the AASHTO will be discussed to obtain the worst solicitations. and finally calculation aids will be recommended for this type of structure.
Resumen
La construcción de puentes continuos es una vía de alcanzar estructuras más racionales y económicas, pues garantizan una mejor distribución de los esfuerzos a lo largo del puente y permiten reducir las secciones transversales y por tanto el consumo de materiales. Esta tecnología es cada vez más asequible con el empleo de secciones continuas y del hormigón pretensado.
Sin embargo, el diseño de este tipo de puente obliga a calcular las líneas de influencia en vigas continuas que son hiperestáticas, procedimiento no muy común en el diseño de puentes donde se utilizan sobre todo vigas simplemente apoyadas. Por otra parte, hay que profundizar en la colocación de los trenes de cargas para los vehículos normativos, proceso que se complejiza en este caso, pues crecen las alternativas en la obtención de las posiciones pésimas de dichos trenes de carga.
En la solución de estos problemas se ocupa el presente trabajo que presentará una metodología para el cálculo de líneas de influencias en vigas continuas de dos y tres luces, se discutirán sobre la colocación del vehículo HL-93 normado por la AASHTO para obtener las solicitaciones pésimas y finalmente se recomendarán ayudas de cálculo para este tipo de estructura.
About The Speaker
Dr. Juan José Hernández Santana
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