13rd International Conference on Business Sciences
13rd Symposium on Modern Management
Abstract
The training of managers in the context of human management in universities is recognized as a strategic factor for success. In this sense, the present work addresses the problem of managing the training of managers from the conceptions of the competency approach, from a strategic perspective, based on the continuous improvement of institutional quality guided by the Institutional Educational Model. The work has the objective of developing a methodological alternative for the management of the process of formation of managers aligned to the Institutional Educational Model, based on competences for the elevation of the quality of the University. The methodology responds to the mixed approach, using techniques and methods such as surveys, interviews, documentary analysis and focus groups. Regarding the results and discussion, the methodological conception for the management of training was enriched, which has impacted on the performance of managers and on compliance with quality standards by the University. From the research carried out, conclusions were reached as to the fact that training constitutes a strategic factor that must be prioritized in the case of managers to achieve sustained progress towards educational quality; as well as that, the application of the competency approach and the orientation of the process towards quality, aligned with the Educational Model of the Institution, contribute to the consolidation of training.
Resumen
La capacitación y desarrollo de directivos en el contexto de la gestión humana en las universidades, se reconoce como un factor estratégico para el éxito. En este sentido, el presente trabajo aborda la problemática de gestionar la capacitaciòn y desarrollo de directivos a partir de las concepciones del enfoque de competencias, desde una perspectiva estratégica, en función de la mejora continua de la calidad institucional guiado por el Modelo Educativo Institucional. El trabajo tiene el objetivo de desarrollar una alternativa metodológica para la gestión del proceso de capacitación y desarrollo de directivos alineada al Modelo Educativo Institucional, basada en competencias para la elevación de la calidad de la Universidad. La metodología responde al enfoque mixto, utilizándose técnicas y métodos tales como encuestas, entrevistas, análisis documental y grupos focales. En cuanto a los resultados y discusión, se enriqueció la concepción metodológica para la gestión de la capacitación y desarrollo lo que ha impactadado en el desempeño de los directivos y en el cumplimiento de los estandares de calidad por la Universidad. De la investigación realizada se llegó a conclusiones en cuanto a que la capacitaciòn y desarrollo constituye un factor estratégico que ha de ser priorizado en el caso de los directivos para lograr el avance sostenido hacia la calidad educativa; asi como que, a la consolidación de la capacitación y desarrollo contribuye la aplicación del enfoque de competencias y la orientación del proceso hacia la calidad alineado al Modelo Educativo de la Institución.
About The Speaker
Silvia Valle Areas
Discussion