Executive Secretary
XIV International Symposium on Structures, Geotechnics and Construction Materials
ESTRUCTURAS 2025
14th Colloquium on Structural Analysis, Design and Monitoring
Abstract
This study establishes criteria for the evaluation of the seismic vulnerability of highway bridges in the national network, considering critical elements for their proper functioning under service conditions. A weight of 60% is given to the substructure, evaluating in particular the reinforced concrete columns, and 40% to the superstructure, with special attention to the anti-seismic stops, in accordance with the typical damages observed during seismic events.
Likewise, the importance of bridges in connectivity and economic development is highlighted, addressing the problem of defining their level of structural security. The recurring damages throughout the life cycle of these structures during seismic events and their impact on society are analyzed.
Finally, vulnerability functions based on the structural typology of highway bridges are presented, along with the methodologies used in this study. An application case is included for the estimation of the seismic vulnerability of a type of bridge.
Resumen
Este estudio establece criterios para la evaluación de la vulnerabilidad sísmica de puentes carreteros en la red nacional, considerando elementos críticos para su adecuado funcionamiento en condiciones de servicio. Se otorga una importancia del 60% a la subestructura, evaluando en particular las columnas de concreto reforzado, y un 40% a la superestructura, con especial atención a los topes antisísmicos, en concordancia con los daños típicos observados durante eventos sísmicos.
Asimismo, se resalta la importancia de los puentes en la conectividad y el desarrollo económico, abordando la problemática de definir su nivel de seguridad estructural. Se analizan los daños recurrentes a lo largo del ciclo de vida de estas estructuras ante eventos sísmicos y su impacto en la sociedad.
Finalmente, se presentan funciones de vulnerabilidad basadas en la tipología estructural de los puentes carreteros, junto con las metodologías empleadas en este estudio. Se incluye un caso de aplicación para la estimación de la vulnerabilidad sísmica de un puente tipo.
About The Speaker
Dr. Oscar Gerardo Valentín Paz
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