19th International Symposium of Electrical Engineering
SIE 2021
Abstract
Given the impossibility of starting face-to-face courses in 2021 in higher education due to the epidemiological situation in Cuba caused by the covid, it was decided to transfer some subjects to the distance mode, which constituted a huge challenge for the faculty, the managers and the students. The group of the Automation Engineering career of the Faculty of Electrical Engineering (FIE) of the Central University "Marta Abreu" of Las Villas (UCLV) agreed that the subject Electric Circuits I would be one of the pioneers in this modality due to the experience of the group of discipline in the use of ICT in the teaching-learning process, but without ignoring that in this subject students must acquire a set of abilities, skills and attitudes that allow them to fulfill their social responsibilities in the exercise of the profession. To complete this complex task, a didactic strategy was drawn from the digital resources previously elaborated in the subject and the production of others taking into account this new modality, as well as redesigning the course mounted on the interactive Moodle platform with a structure that would allow the student familiarize himself in the shortest possible time with the way of presenting the activities. This article presents the work done by the teachers in the design and development of the course. Finally, the main experiences gained in its realization are exposed.
Resumen
Ante la imposibilidad de comenzar cursos presenciales en el 2021 en la educación superior debido a la situación epidemiológica existente en Cuba provocada por la covid, se decidió pasar algunas asignaturas a la modalidad a distancia, lo cual constituyó un enorme reto para el claustro, los directivos y los estudiantes. El colectivo de la carrera Ingeniería en Automática de la Facultad de Ingeniería Eléctrica (FIE) de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas (UCLV) acordó que la asignatura Circuitos Eléctricos I fuera de las pioneras en esta modalidad por la experiencia del colectivo de disciplina en el uso de las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje, pero sin desconocer que en esta asignatura los estudiantes deben adquirir un conjunto de capacidades, habilidades y actitudes que les permita cumplir con sus responsabilidades sociales en el ejercicio de la profesión. Para cumplimentar esta compleja tarea se trazó una estrategia didáctica a partir de los recursos digitales anteriormente elaborados en la asignatura y la producción de otros teniendo en cuenta esta nueva modalidad, así como rediseñar el curso montado en la plataforma interactiva Moodle con una estructura que permitiera al estudiante familiarizarse en el menor tiempo posible con la forma de presentación de las actividades. En este artículo se presenta el trabajo realizado por los profesores en el diseño y desarrollo del curso. Finalmente se exponen las principales experiencias ganadas en su realización.
About The Speaker
Dr. Ileana Moreno Campdesuñer