19th International Symposium of Electrical Engineering
SIE 2021
Abstract
To respond to the transformations that the teaching and learning of Electronics must face in careers of the Electrical Engineering profile in the E curriculum, an investigative study is carried out that takes into account, requirements, opinions of experts from the National Commission from the Telecommunications and Electronics Engineering career; as well as the trends and necessary reforms that stand out in the international context. In addition, the existing resources and the infrastructure that would allow the implementation of a Smart Classroom are considered.
In response to this problem, the objective of this research is to carry out an innovative proposal for the development of an Intelligent Classroom for Electronics, which guarantees the correct application of ICT tools and resources and at the same time delves into the theoretical and practical references addressed in the project “Introduction to new teaching-learning methodologies”, which is being developed at the FIE.
The research methodology used is based on descriptive techniques that facilitate obtaining the necessary elements to justify the relevance of the proposal, using the Analog Electronics course itself as a scenario.
The proposed Smart Classroom constitutes an alternative that advances beyond virtual training or what can be done from a b-learning course on the Moodle platform. It facilitates breaking the traditional teaching-learning schemes by being based on the application of Problem-Based Learning and Flipped Classroom methodologies for subjects of the Electronic discipline.
Resumen
Para responder a las transformaciones que debe afrontar la enseñanza y el aprendizaje de la Electrónica en carreras del perfil de la Ingeniería Eléctrica en el plan de estudios E, se realiza un estudio investigativo que toma en cuenta, requerimientos, opiniones de expertos de la Comisión Nacional de la carrera Ingeniería en Telecomunicaciones y Electrónica; así como las tendencias y reformas necesarias que se destacan en el contexto internacional. Además, se consideran los recursos existentes, y la infraestructura que permitiría la implementación de un Aula Inteligente.
Atendiendo a esta problemática, el objetivo de la presente investigación es realizar una propuesta innovadora de desarrollo de Aula Inteligente para la Electrónica, que garantice la aplicación acertada de herramientas y recursos de las TIC y a la vez profundice en los referentes teóricos y prácticos abordados en el proyecto “Introducción a las nuevas metodologías de enseñanza aprendizaje”, que se desarrolla en la FIE.
La metodología de investigación utilizada se basa en técnicas descriptivas que facilitan obtener los elementos necesarios para justificar la pertinencia de la propuesta, utilizando como escenario, el propio curso de la Electrónica Analógica.
El Aula Inteligente propuesta constituye una alternativa que avanza más allá de la formación virtual o lo que se puede hacer desde un curso b-learning en la plataforma Moodle. Facilita romper los esquemas tradicionales de enseñanza aprendizaje al sustentarse en la aplicación de las metodologías de Aprendizaje Basado en Problemas y Aula invertida para asignaturas de la disciplina Electrónica.
About The Speaker
Dr. Carlos Roche Beltrán