2nd International Symposium on "Generation and Transfer of Knowledge for Digital Transformation"  "SITIC2023" -I Taller Internacional de Tecnologías y Aplicaciones de Web Semántica en el entorno de Inteligencia Artificial de las Cosas

2nd International Symposium on "Generation and Transfer of Knowledge for Digital Transformation"

SITIC2023

ChatGPT as an Educational Gamification Tool

Abstract

Issue: ChatGPT is the most well-known artificial intelligence-based tool. It is currently used as a consultation tool in higher education. For the new generations, motivation for studying is crucial, so it is urgent to implement educational methodologies that meet these circumstances. This is where educational gamification comes in, which proposes the use of game elements to promote interest in studying. ChatGPT and gamification are more effective when applied together, which raises the issue: How can ChatGPT be used as a gamification tool to promote motivation for studying among university students?

Objective(s):

Analyze documented implementations of ChatGPT as an educational tool.

Provide suggestions for the use of ChatGPT and gamification.

Propose the development of tools that allow the combination of both elements.

Methodology: The review of documented research in the scientific community is used to reach conclusions. Additionally, experimental ideas are proposed for further research based on the presented elements.

Results and discussion:

Both ChatGPT and gamification have great acceptance in the educational sphere. Although they both have deficiencies, when used together, they become an essential complement in classrooms.

Conclusions:

Higher education should keep up with technological advancements and the needs of students. Educators should not prohibit what is novel but instead use it to improve the learning and development process in students.

Resumen

 Problemática:

ChatGPT es la más conocida herramienta basada en inteligencia artificial. Actualmente es utilizada como instrumento de consulta en el ámbito educativo de nivel superior. Para las nuevas generaciones, la motivación por el estudio es una necesidad, por lo cual es apremiante implementar metodologías educativas que estén a la altura de estas circunstancias. Así surge la gamificación educativa, que propone el uso de elementos de videojuegos para promover el interés por el estudio. ChatGPT y la gamificación son más efectivos aplicados conjuntamente, lo cual plantea la problemática: ¿Cómo utilizar ChatGPT como herramienta de Gamificación para promover la motivación por el estudio de los alumnos universitarios?

Objetivo(s): 

Analizar implementaciones documentadas de ChatGPT como herramienta educativa.

Exponer sugerencias para el uso de ChatGPT y de la gamificación.

Proponer el desarrollo de herramientas que permitan combinar ambos elementos.

Metodología:

Se utiliza la revisión de investigaciones documentadas en la comunidad científica para arribar a conclusiones. Además se proponen ideas experimentales para el desarrollo posterior de investigaciones basadas en los elementos presentados.

Resultados y discusión:

Tanto ChatGPT como la gamificación cuentan con gran aceptación en la esfera educativa. Aunque ambos tienen deficiencias, usados en conjunto se convierten en un complemento imprescindible en las aulas.

Conclusiones:

La educación universitaria debe estar a la altura de los avances tecnológicos y las necesidades de los alumnos. Los educadores no deben prohibir lo novedoso sino utilizarlo con el fin de perfeccionar el proceso de aprendizaje y desarrollo en el estudiantado. 

About The Speaker

Daniela Montes de Oca Velázquez

Daniela Montes de Oca Velázquez

UCLV Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
No Presencial
Spanish / Español
November 13, 2023 1:20 PM
5 minutes
Sala Virtual SITIC 1
Authors
Daniela Montes de Oca Velázquez
Keywords
ai
chatgpt
educación
education
feedback
gamificación
gamification
ia
motivación
motivation
retroalimentación
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