2nd International Symposium on "Generation and Transfer of Knowledge for Digital Transformation"  "SITIC2023" -I Taller Internacional de Tecnologías y Aplicaciones de Web Semántica en el entorno de Inteligencia Artificial de las Cosas

2nd International Symposium on "Generation and Transfer of Knowledge for Digital Transformation"

SITIC2023

Loading Video...
Methodological actions for the development of Digital Competences. Impact on teachers. Santo Domingo.2022

Abstract

During the Covid19 emergency, distance learning education showed its effectiveness and acceptance .However, to improve the teaching learning process prioritizing this learning modality back to normal periods requires the introduction of changes as well as transformations on educational professionals, to determine the impact of actions to develop digital competencies in Santo Domingo professors.  A participative- action investigation was carried out with the 75 professors involved in the territory teaching learning procedure .On the bases of diagnosed digital competencies within this group, methodological actions were designed and implemented. Its impact was evaluated using the variation percentage. On a first diagnose it was observed that the 50.6% and the 30% from the group of professors belonged to the X generation and Millennial respectively, before the introduction of the methodical actions  just the 4% had advanced  digital competencies , the majority of the diagnosed professors recognized to have basic skills related to the communicative collaborative alfabetizational informational areas. After the implementation of the methodological actions it was possible the virtual events participation of professors as well as their registration on online postgraduate courses. A percentage variation was observed favoring de development of digital competencies on them. With the implementation of the methodological actions a higher positive impact on digital competencies was reached in the dominican professors evidenced in the results of investigative activities and postgraduate professional development using informational technological teaching learning tools for their selfprofesional development as well as their inclusion on the students learning procedure.

Resumen

Durante la emergencia de Covid 19, la educación a distancia mostró su efectividad y aceptación. Sin embargo, priorizar esta modalidad de aprendizaje de regreso a la normalidad requiere, la introducción de cambios y transformaciones en los profesionales de la educación médica, para determinar el impacto de acciones metodológicas  para el desarrollo de competencias digitales en los profesores de Santo Domingo.Se realizó una investigación acción participativa que involucró a los 75 profesores que, en el territorio, llevan a cabo el proceso de enseñanza aprendizaje. Sobre la base de un diagnóstico de las competencias digitales en estos docentes se diseñaron e implementaron acciones metodológicas. Su impacto fue evaluado usando la variación de porciento. En el diagnóstico inicial se observó que el 50,6% y el 30% de los profesores pertenecían la generación X y Milenial respectivamente, antes de la implementación de las acciones metodológicas solo el 4% tenían competencias digitales avanzadas. Después de la implementación de las acciones metodológicas se incrementó la  inserción de profesores en eventos virtuales  en línea, y la incorporación a cursos virtuales y se constató una variación porcentual favorable de las competencias digitales. con el desarrollo de acciones metodológicas  se alcanzó un nivel cualitativamente más alto relacionado al desarrollo de competencias digitales evidenciado en una mayor incorporación  a las actividades investigativas y a los cursos de superación postgraduada en línea haciendo uso de las competencias y herramientas informacionales y digitales  adquiridas así como su inserción en el proceso de enseñanza aprendizaje de sus estudiantes. 

About The Speaker

Rosio de la C. Estrada Fonseca

Rosio de la C. Estrada Fonseca

UCM VC Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
No Presencial
Spanish / Español
November 13, 2023 12:40 PM
5 minutes
Sala Virtual SITIC 2
Authors
Rosio de la C. Estrada Fonseca
Asiris Mendoza Molina
María de los A. Martínez Rodríguez
Regla de la C. García Navarrete
Arelys Válido González
Keywords
competencias digitales; educación a distancia; acciones metodológicas
digital skills; long distance education; methodological actions
Documents