2nd International Symposium on "Generation and Transfer of Knowledge for Digital Transformation"
SITIC2023
Abstract
Competencies today are defined and classified according to their tendency. Among the competencies classified as basic-generic is the information and knowledge management competency. In Cuba, information competencies are formed at the postgraduate stage through information literacy programs; however, they should be trained during general or university education in order to provide society with a competent professional. With the objective of designing a methodological strategy for the training of informational competencies with the use of ICT, a quasi-experiment was developed at the Faculty of Health Technology of the University of Medical Sciences of Havana during the 2022 academic year. modeled the methodological strategy and implemented in two independent samples. When carrying out the evaluation, it was obtained that 50% of the total sample achieved the evaluation of good, while 36.8% was evaluated as excellent. The strategy was validated by experts with a high rating, while the validation of the students according to the satisfaction survey showed that 100% considered that the use of ICT in the process of training information competencies exerted a positive influence, 91.6 % consider that they acquired the skills and 100% expressed satisfaction with the use of ICT during the development of the course. It is concluded that the methodological strategy for the formation of informational competencies with the use of ICT is valid for its future generalization.
Resumen
Las competencias en la actualidad se definen y clasifican según su tendencia. Entre las competencias clasificadas como básicas-genéricas se encuentra la competencia de gestión de la información y del conocimiento. En Cuba, las competencias informacionales se forman en la etapa de posgrado mediante programas de alfabetización informacional, sin embargo, deberían ser formadas durante la educación general o universitaria a fin de aportar a la sociedad un profesional competente. Con el objetivo de diseñar una estrategia metodológica para la formación de competencias informacionales con el empleo de las TIC, se desarrolló un cuasi-experimento en la Facultad de Tecnología de la Salud de la Universidad de Ciencias Médicas de la Habana durante el curso 2022. Fue modelada la estrategia metodológica e implementada en dos muestras independientes. Al realizar la evaluación, se obtuvo que el 50% de la muestra total alcanzó la evaluación de bien, mientras el 36.8% fue evaluado de excelente. La estrategia fue validada por expertos con una alta calificación, mientras la validación de los estudiantes según la encuesta de satisfacción arrojó que el 100% consideró que el empleo de las TIC en el proceso de formación de las competencias informacionales ejerció una influencia positiva, el 91.6% considera que adquirió las competencias y el 100% manifestó satisfacción con el empleo de las TIC durante el desarrollo del curso. Se concluye que la estrategia metodológica para la formación de competencias informacionales con el empleo de las TIC es válida para su futura generalización.
About The Speaker
Daniel José Olazabal Guerra
Discussion