2nd International Symposium on "Generation and Transfer of Knowledge for Digital Transformation"
SITIC2023
Abstract
In Cuban society, the procedures carried out by citizens, such as renewal of identity cards, duplicate driver's license, etc., take place in person at related offices, which involves long lines, waste of time and inconvenience to the population. There are also other procedures such as certifications of civil status registration, application for social protection, among others, which are already online and can be accessed by individuals. The mentioned procedures differ in terms of content, form and management process, however, it is necessary to unify their digital management for the citizen. The objective of this work is the design and implementation of procedure models to standardize and automate the existing processes and also to integrate with procedures managed on other platforms. For this purpose, it was decided to standardize the different processes in BPMN (Business Process Modeling Notation) models and to use the Flowable process engine as a technology, which allows deploying BPMN process definitions in a light and flexible way. The developed solution uses Apache Kafka for the communication (via events) between the microservices and the interaction with the different platforms of procedures, in order to maintain high levels of scalability, processing and availability in the system. With this implementation, it is expected to facilitate the citizen in a simple way and with the least possible interaction, the access to different types of procedures regardless of their origin.
Resumen
En la sociedad cubana los trámites que realizan los ciudadanos dígase renovación del carnet de identidad, duplicado de la licencia de conducción, etc ocurren de forma presencial en las oficinas afines, lo cual implica largas colas, pérdida de tiempo y molestias a la población. Además existen otros trámites como las certificaciones del registro de estado civil, solicitud de protección social, entre otros, que ya se encuentran en línea y que las personas naturales pueden acceder. Los trámites mencionados difieren en cuanto a su contenido, forma y proceso de gestión, sin embargo es necesario la unificación de su gestión digital por el ciudadano. Este trabajo tiene como objetivo el diseño e implementación de modelos de trámites que permitan estandarizar y automatizar los procesos existentes y además integrarse con trámites gestionados en otras plataformas. Para ello se decide normalizar los distintos procesos de trámites en modelos BPMN (Business Process Modeling Notation) y utilizar como tecnología el motor de procesos Flowable, que permite desplegar definiciones de procesos BPMN de forma ligera y flexible. La solución desarrollada usa Apache Kafka para la comunicación (vía eventos) entre los microservicios y la interacción con las distintas plataformas de trámites, con la finalidad de mantener altos índices de escalabilidad, procesamiento y disponibilidad en el sistema. Con esta implementación se espera facilitar al ciudadano de forma sencilla y con la menor interacción posible el acceso a distintos tipos de trámites con independencia de su origen.
About The Speaker
Lester René Santos Martínez
Discussion