2nd International Symposium on "Generation and Transfer of Knowledge for Digital Transformation"
SITIC2023
Abstract
Creative programming and the use of Internet of Things (IoT) technologies are topics framed within the digital transformation process of our country but there is still much to inform, instruct the population and include in study plans. The Internet of Things involves decision-making based on the collection of large volumes of information and its processing. In this sense, Big Data and Artificial Intelligence have allowed “things to be able to learn, share information among themselves and make decisions in an almost unattended manner”, giving rise to the Artificial Intelligence of Things (AIoT). This work proposes the introduction of creative programming and the IoT in primary and secondary education, through the training of teachers and university students who can train computer teachers who master these technologies. It is also proposed to introduce the use of AIoT to high school students. The Computer Research Center of the “Marta Abreu” Central University of Las Villas has trained human resources and free hardware components such as Arduino boards, NodeMCU, sensors, actuators and compact computers such as the Raspberry Pi that allow with few resources incorporate the teaching of these topics in children and young people. Excellent results have been obtained in elective subjects of Computer Engineering and Bachelor of Computer Science, so it is justified to expand the study in other subjects.
Resumen
La programación creativa y el uso de las tecnologías de la Internet de las Cosas (IoT) son temáticas enmarcadas dentro del proceso de transformación digital de nuestro país pero aún hay mucho que informar, instruir a la población e incluir en planes de estudio. La internet de las cosas supone la toma de decisiones, a partir de la recopilación de grandes volúmenes de información y su procesamiento. En este sentido, el Big Data y la Inteligencia Artificial han permitido que “las cosas sean capaces de aprender, compartir información entre ellas y tomar decisiones de manera casi desatendida”, dando lugar la Inteligencia Artificial de las Cosas (AIoT). En este trabajo se propone la introducción de la programación creativa y la IoT en las enseñanzas primaria y secundaria, mediante la capacitación de los profesores y estudiantes universitarios que puedan formar maestros de computación que dominen estas tecnologías. También se propone introducir el uso de la AIoT en los estudiantes de la enseñanza media superior. El Centro de Investigaciones de la Informática de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas cuenta con los recursos humanos capacitados y con los componentes de hardware libre como placas Arduino, NodeMCU, sensores, actuadores y computadoras compactas como la Raspberry Pi que permiten con pocos recursos incorporar la enseñanza de estos temas en niños y jóvenes. Se han obtenido excelentes resultados en asignaturas optativas de Ing. Informática y Lic. en Ciencias de la Computación por lo que se justifica ampliar el estudio en otras enseñanzas
About The Speaker
Dr. Carlos Ernesto Garcia Gonzalez
Discussion