4th International Symposium "Chemistry of natural products” "SIPN"

VIII International Symposium on Chemistry and Pharmaceutical Sciences

SIPN

4th International Symposium "Chemistry of natural products”

Commercialization of Herbal Products in Natural Houses of Cusco City

Abstract

The safety in the use of herbal products is a great concern in the world and in our country, due to the uncontrolled use without the requirement of sanitary registration by the population, with the confidence that they are supposedly innocuous, because they are natural products. The objective of this research was to determine the characteristics and compliance in the marketing, advertising of herbal products in naturist houses in the city of Cusco. 272 users, 28 saleswomen, and radio and television advertising for 29 herbal products were surveyed. It was evidenced that the population over 40 years of age and with a higher degree show a greater tendency in the consumption of herbal products, the most consumed products are related to rheumatic problems and vitamin supplements, the highest consumption is by the recommendation of the salesperson and the information of advertising. Naturist houses do not comply with legal regulations, they market herbal products without sanitary authorization (sanitary registration) in 26.7%, most of them have a DIGESA sanitary registration (68.3%) being marketed and promoted as medicine, attributing therapeutic properties that have not been authorized by the health authority and by personnel who do not have adequate training. The advertising and promotion of these products is carried out outside the regulations, inducing the population to consume it, under false premises, constituting a risk to the health of the population. Being important the permanent intervention of the authorities in the control of the commercialization and promotion of these products.

Resumen

La seguridad en el uso de productos herbarios, es una gran preocupación en el mundo y nuestro país, debido al uso descontrolado sin la exigencia del registro sanitario por parte de la población, con la confianza de que son supuestamente inocuos, por ser productos naturales. El objetivo de esta investigación fue determinar las características y el cumplimiento en la comercialización, publicidad de los productos herbarios en casas naturistas de la ciudad de Cusco. Se encuestó a 272 usuarios, 28 vendedoras y la publicidad en medios radiales y televisivos de 29 productos herbarios. Se evidenció que la población mayor a 40 años y con grado superior, muestran mayor tendencia en el consumo de productos herbarios, los productos más consumidos están relacionados con problemas reumáticos y suplementos vitamínicos, el mayor consumo es por la recomendación de la vendedora y la información de publicidad. Las casas naturistas no cumplen con la normatividad legal, comercializan productos herbarios sin autorización sanitaria (registro sanitario) en un 26.7%, la mayor parte tiene registro sanitario de DIGESA (68.3%) siendo comercializados y promocionados como medicamento, atribuyendo propiedades terapéuticas que no han sido autorizados por la autoridad en salud y por personal que no cuenta con la formación adecuada. La publicidad y promoción de estos productos se realiza al margen de la normatividad, induciendo a la población a consumirlo, bajo premisas falsas, constituyendo un riesgo para la salud de la población. Siendo importante la intervención permanente de las autoridades en el control de la comercialización y promoción de estos productos.

About The Speaker

Karina Cardeña Unda

Dra. Karina Cardeña Unda

UNSAAC Flag of Peru

Discussion

Practical Info
Ponencia virtual
Spanish / Español
November 15, 2023 11:10 AM
15 minutes
Sala Polivalente A
Authors
Dra. Karina Cardeña Unda
Lelia María Rodríguez Torres
3. Yahayra Shirley García Peña
4. Joe Valenzuela Huaman
Keywords
herbal products; naturist houses; promotion and advertising
normatividad; registro sanitario.
productos herbarios; casas naturistas; promoción y publicidad
regulations; health register.
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