8th International Symposium "Psychology and Human Development" 2023

8th International Symposium "Psychology and Human Development" 2023

Emotional education experience for parents
Emotional education experience for parents

https://convencion.uclv.cu/es/event/viii-simposio-internacional-psicologia-y-desarrollo-humano-2023-177/meeting_room/sala-virtual-viii-simposio-internacional-psicologia-y-desarrollo-humano-103


Abstract:

Problem

The education of emotional intelligence is justified in social needs and its purpose is to contribute to better personal and social well-being. The family group and especially the parents have a leading role in the emotional education of children, for this they must be emotionally trained.

Methodology

Participants: 40 mothers

Instruments:

• List of Skills: To determine, the weight given to various skills in the educational work as a mother-father.

• Emotional Competencies Inventory (ICEL) 

• Emotional Management Style Questionnaire in others.

• Parent survey: Collects information on managing one's own emotions and those of children 

• Emotional Intelligence Course-Workshop

Results and discussion

Emotional skills are the most associated with successful performance in educational work.

The group obtains average and low values of emotional competences, in the initial evaluation of the ICEL that increase considerably in the post-test evaluation

Initially they recognize a distant or sanctioning style in dealing with emotional reactions of the children that changes, after training, to a more empathetic style.

95% acknowledged feeling worried about their child's emotional reactions.

Conclusions

The training received has a positive impact on emotional self-regulation, interpersonal relationships and more effective styles in the face of children's emotional reactions.


https://convencion.uclv.cu/es/event/viii-simposio-internacional-psicologia-y-desarrollo-humano-2023-177/meeting_room/sala-virtual-viii-simposio-internacional-psicologia-y-desarrollo-humano-103


Problemática

La educación de la inteligencia emocional se justifica en las necesidades sociales y su finalidad es contribuir a un mejor bienestar personal y social. El grupo familiar y en especial los padres tienen un rol protagónico en la educación emocional de los infantes, para ello deben ser capacitados emocionalmente.

Objetivo

Constatar los resultados de la capacitación emocional en un grupo de madres que asiste a consulta en busca de orientación para educación de los hijos.

Metodología

Participantes: 40 madres

Instrumentos:

Lista de Habilidades: Para determinar, el peso conferido a diversas habilidades en la labor educativa como madre-padre.

Inventario de Competencias emocionales (ICEL) 

Cuestionario de Estilo de manejo emocional en otros.

Encuesta a padres: Recoge información sobre el manejo de las emociones propias y de los hijos 

Curso-Taller de Inteligencia emocional

Resultados y discusión

Las habilidades emocionales son las más asociadas al desempeño exitoso en la labor educativa.

El grupo obtiene valores promedios y bajo de las competencias emocionales, en la evaluación inicial del ICEL que aumentan considerablemente en la evaluación postest

Inicialmente reconocen un estilo distante o sancionador en enfrentamiento a reacciones emocionales de los hijos que cambia, luego de la capacitación, a un estilo más empático.

 El 95% reconoció sentirse preocupado por las reacciones emocionales de su hijo .

Conclusiones

La capacitación recibida impacta positivamente en la autorregulación emocional, las relaciones interpersonales y estilos más efectivos ante reacciones emocionales de los hijos.


About The Speaker

Idania Torrado Casas

Idania Torrado Casas

Universidad de las Artes Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
November 14, 2023 10:10 AM
5 minutes
Sala Virtual VIII Simposio de Psicología
Authors
Idania Torrado Casas
Zoe Bello Dávila
Keywords
capacitación a padres
educación emocional
emotional education
emotional intelligence
inteligencia emocional
parent training
Documents