8th International Symposium "Psychology and Human Development" 2023

8th International Symposium "Psychology and Human Development" 2023

The emotional intelligence of teachers. A resource for educational work.
The emotional intelligence of teachers. A resource for educational work.

Abstract:

Problem

Emotional Intelligence (EI) understood as the ability to understand one's own emotions and empathize and respond appropriately to the emotions of others, is a factor that contributes to the effectiveness of the pedagogical process. The teacher is a key element to develop in students socio-emotional skills that are fundamental to create positive and enriching learning environments. The emotional training of teachers is a previous step for the emotional education of students.

Objective

Emotional training of primary school teachers

Methodology

Participants: 39 primary school teachers, with teaching experience between 6 and 35 years old

Instruments:

• Emotional Competencies Inventory (ICEL) 

• Emotional Management Style Questionnaire in others.

• Emotional Intelligence Course-Workshop

• Satisfaction survey.

• Survey of application of what has been learned


Results and discussion

ICEL: The initial evaluation showed average values of low and medium development of emotional competencies, which change to medium and high in posttest 

Style Questionnaire: Expresses a considerable increase in empathic style in the management of students' emotional reactions

The application: report applying course content in various situations where they show greater understanding of students' emotional reactions, and better relationships with parents and other teachers

98% evaluate the course as useful or very useful

Conclusions

The emotional training of teachers impacts on a healthier emotional self-regulation that favors relationship with students and the institutional climate.


Problemática

La Inteligencia Emocional, (IE) entendida como la capacidad de comprender las propias emociones y empatizar y responder apropiadamente a las emociones de los otros, es un factor que contribuye a la efectividad del proceso pedagógico. El docente es elemento clave para desarrollar en los alumnos habilidades socioemocionales que resultan fundamentales para crear entornos de aprendizaje positivos y enriquecedores. La capacitación emocional de los docentes es paso previo para la educación emocional de los estudiantes.

Objetivo

Capacitación emocional de maestros de enseñanza primaria.

Metodología

Participantes: 39 maestros de enseñanza primaria, con experiencia docente entre 6 y 35 años

Instrumentos:

Inventario de Competencias Emocionales en el Ámbito Laboral (ICEL

Cuestionario de Estilo de manejo emocional en otros 

Curso de capacitación: de Inteligencia Emocional y estrategias de desarrollo 

Encuesta de satisfacción.

Encuesta de aplicación de lo aprendido


Resultados y discusión

ICEL: La evaluación inicial mostró valores promedio de desarrollo bajo y medio de las competencias emocionales, que cambian a medio y alto en postest 

Cuestionario de Estilos: Expresa un incremento considerable del estilo empático en el manejo de las recciones emocionales de los estudiantes

La aplicación: reportan aplicar contenidos del curso en diversas situaciones donde muestran mayor comprensión de las reacciones emocionales de los estudiantes, y mejores relaciones con padres y otros docentes

El 98% evalúa el curso de útil o muy útil 


Conclusiones

La capacitación emocional de los docentes impacta en una autorregulación emocional más saludable que favorece relación con los educandos y el clima institucional.  




About The Speaker

Idania

Idania

Universidad de las Artes Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
November 15, 2023 4:10 PM
5 minutes
Sala Virtual VIII Simposio de Psicología
Authors
Idania
Zoe Bello Dávila
Keywords
competencias emocionales
educación emocional
emotional competencies
emotional education
emotional intelligence
inteligencia emocional
Documents